Skip links
شرایط تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه

مناسب‌بودن شرایط تحصیل در روسیه موجب شده است که این روش مهاجرت به‌عنوان یکی از برترین روش‌های مهاجرتی به این کشور قلمداد شود. بسیاری از علاقه‌مندان به کشور روسیه با احراز شرایط موردنظر برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام به مهاجرت تحصیلی به روسیه می‌نمایند. باتوجه‌به عدم محدودیت سنی در کشور روسیه و عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و بدون هیچ آزمون ورودی تمامی افراد قادر خواهند بود فقط با ارائه مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش در تمامی رشته‌ها از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این کشور اقدام کنند.

این نکته به‌عنوان یکی از برترین مزایای تحصیل در روسیه محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید دانشگاه‌های برتر روسیه دارای رتبه‌بندی جهانی بسیار خوب هستند و درعین‌حال برای رسیدن به این دانشگاه‌ها نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی دشوار و زمان‌بر نیست. روسیه دارای برنامه‌ای بسیار هدفمند برای بهبود کیفیت و رتبه‌بندی دانشگاه‌های خود است و در تلاش است دانشگاه‌های خود را به رتبه زیر ۱۰۰ در جهان برساند. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در روسیه تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

آشنایی با کشور روسیه

کشور روسیه در شمال اوراسیا قرار گرفته است و با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز آبی دارد. همان‌طور که می‌دانید از نظر جمعیت روسیه نهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. اقلیت‌های قومی زیادی در این کشور زندگی می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تاتارها که حدود 4 درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند اشاره نمود. جمعیت روسیه 146 میلیون و 120هزار نفر تخمین زده شده است و تمامی این جمعیت در مساحت 17.075.400 کیلومتر مربع گسترده شده‌اند. همچنین بیشتر جمعیت این کشور در غرب آن سکونت دارند که به بخش اروپایی آن مربوط می‌شود.

لازم به ذکر است که کشور روسیه به‌عنوان وسیع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. این کشور دارای منابع وسیع نفت و گاز و درعین‌حال زمینه‌های فراوانی برای پیشرفت در اقتصاد است. همچنین مناسب‌بودن شرایط تحصیل در روسیه موجب شده است که این کشور یکی از مقاصد اصلی جهت تحصیل، سرمایه‌گذاری و… برای ایرانیان باشد. همچنین به نظر می‌رسد بعد از ایالات متحده قدرتمندترین کشور جهان از لحاظ تسلیحات نظامی روسیه است.

سیستم آموزشی روسیه

به‌طورکلی باید گفت که آموزش عمومی روسیه بر رشد فکری، عاطفی، اخلاقی و جسمی فرد متمرکز است. در واقع این هدف به‌منظور توسعه توانایی‌هایی است که به دانش‌آموز اجازه می‌دهد خود را با زندگی در جامعه وفق دهد و همچنین به افراد در انتخاب آگاهانه و آموزش حرفه‌ای کمک می‌کند. روسیه یکی از برترین نظام‌های آموزشی در دنیا را دارد و سیستم آموزشی آن بر اساس کشورهای اروپای مرکزی تنظیم شده است.

لازم است بدانید که آموزش عمومی به طور معمول شامل ۳۴ هفته مطالعه در سال و ۲۷ تا ۳۶ ساعت در هفته است. سال تحصیلی از ۱ سپتامبر تا ابتدای ژوئن ادامه دارد. همان‌طور که می‎دانید امتحانات مدارس در ماه ژوئن برگزار می‌شود و زبان تدریس در کلیه مؤسسات آموزشی معتبر دولتی روسی است. در ادامه مقاله به بیان جزئیات بیشتری در مورد شرایط تحصیل در روسیه و مهاجرت تحصیلی به روسیه خواهیم پرداخت.

شرایط تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه

به‌طورکلی باید گفت که شرایط تحصیل در روسیه به مقطع موردنظر شما بستگی دارد. برای تحصیل در مقطع لیسانس شما ابتدا باید در رشته موردنظر خود در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید و بعد از دریافت آن می‌توانید به مدت 4 تا 6 سال در روسیه اقامت تحصیلی داشته باشید. در واقع تحصیل در این مقطع هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است و دانشگاه‌های روسی امکان شرکت در کلاس‌های آموزش فراگیری زبان روسی را نیز برای دانشجویان فراهم می‌کنند.

شرایط تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم کاملاً فراهم است و معدل دیپلم شما جهت‌پذیرش در مقطع کارشناسی تأثیر چندانی ندارد؛ اما این موضوع باز هم کاملاً به رشته و دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید بستگی خواهد داشت. لازم است بدانید که تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد یا همان فوق‌لیسانس در روسیه برای دانشجویان خارجی نیز هم به زبان انگلیسی و هم روسی صورت می‌گیرد. برای تحصیل در این مقطع که 2 سال به طول می‌انجامد شما باید حداقل مدرک آیلتس 6.5 ارائه کنید؛ اما برخی از دانشگاه‌های روسی در حین پروسه پذیرش خود به صورت مجازی سطح زبان شما را می‌سنجند.

مقطع دکترا هم از نظر زبان تحصیلی تفاوتی با دیگر مقاطع ندارد؛ اما برای تحصیل لازم است سطح مطلوبی از هر کدام از این 2 زبان را داشته باشید. مسئله مهم‌تر برای تحصیل در مقطع دکترا در روسیه راضی کردن یک استاد راهنما جهت دریافت پذیرش است. همچنین داشتن رزومه قوی و مقالات علمی ثبت شده شانس شما را جهت پذیرش در این مقطع بسیار بالا خواهد برد. تحصیل دکترا در روسیه حدود 4 سال به طول می‌انجامد. این کشور مدارس بین‎المللی و خصوصی هم دارد و افرادی که کمتر از 18 سال دارند می‌توانند از این روش برای مهاجرت تحصیلی به روسیه اقدام نمایند.

بهترین رشته ‌ها برای تحصیل در روسیه

در صورت داشتن شرایط تحصیل در روسیه قطعاً به دنبال آشنایی با بهترین رشته‌ها برای تحصیل در این کشور خواهید بود. همان‌طور که می‌دانید دانشگاه‌های روسیه طیف گسترده‌ای از دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند. درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارید می‌توانید به‌راحتی رشته‌ای را مطابق نیاز و علاقه‌ خود پیدا کنید. در ادامه لیستی از رشته‌های برتر دانشگاه‌های روسیه آمده‌اند:

برترین رشته‌ها در دوره‌های لیسانس:

  • اقتصاد بین‌المللی و تجارت
  • علوم کامپیوتر
  • هوش مصنوعی
  • مهندسی نرم‌افزار
  • روابط بین‌الملل
  • هنر و تئاتر
  • طراحی گرافیک

بهترین رشته‌ها در دوره‌های فوق‌لیسانس:

  • فلسفه سیاسی
  • مدیریت بین‌المللی
  • سیستم‌های مهندسی
  • علوم داده
  • بیوتکنولوژی غذا
  • تجارت و کارآفرینی بین‌المللی
  • علوم و فناوری اطلاعات
بهترین دانشگاه‌ ها برای تحصیل در روسیه

بهترین دانشگاه‌ ها برای تحصیل در روسیه

لازم است بدانید که در حال حاضر ۴۸ مؤسسه آموزشی روسیه در رتبه‌بندی جهانی کیواس (QS) حاضرند که بیشتر دانشگاه‌هایی هستند که از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند. پروژه‌های دولتی مانند پروژه تعالی دانشگاهی روسیه، به کیفیت تحصیل در روسیه و بهترشدن شرایط تحصیل در روسیه کمک می‌کنند و سبب می‌شوند دانشگاه‌های روسیه بتوانند با استانداردهای تحقیقاتی و آموزش جهانی هماهنگ شوند؛ برای مثال دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو (MSU) طبق نظام رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۳ رتبه یک روسیه و رتبه ۷۵ جهان را کسب نموده است.

همان‌طور که می‌دانید دانشگاه‌های روسیه فقط به دوره‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) محدود نمی‌شوند. در واقع این کشور در زمینه علوم کامپیوتر، مدیریت تجارت، بانکداری و دارایی و فناوری نانو نیز در جهان مشهور است. دانشگاه‌های برتر این کشور برای مهاجرت تحصیلی به روسیه که این رشته‌ها را ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو (MSU)
  • دانشگاه فدراسیون اورال
  • دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ
  • دانشگاه تحقیقات ملی HSE
  • دانشگاه ایالتی تامسک
  • دانشگاه نووسیبیرسک
  • دانشگاه فنی ایالتی باومان مسکو
  • دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو
  • دانشگاه پزشکی ایالتی کازان
  • دانشگاه فدراسیون مردم روسیه
  • دانشگاه پزشکی ایالتی اورنبورگ

مزایای تحصیل در روسیه

لازم است بدانید که دوره‌های تحصیلی در کشور روسیه به زبان‌های روسی و انگلیسی ارائه می‌شود. دانشجویان با تسلط به زبان قادر خواهند بود برای دوره‌های تحصیلی در این کشور اقدام نمایند. عدم نیاز به مدرک زبان برای اخذ پذیرش، یکی از برترین مزایای تحصیل در روسیه است. به‌طورکلی می‌توان گفت که وجود مزایای بسیار برای تحصیل از جمله هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در این کشور موجب فراهم‌شدن بهترین شرایط تحصیل در روسیه شده است. در ادامه به برترین مزایای تحصیل در این کشور که سبب مهاجرت تحصیلی به روسیه برای دانشجویان می‌شود اشاره شده است.

  • تحصیلات در روسیه همیشه یکی از بهترین‌ها در کل اروپا بوده است. روسیه همیشه در زمینه آموزش و به طور خاص پزشکی و مهندسی پیشتاز بوده است.
  • تحصیل در روسیه در مقایسه با اکثر مناطق اروپا ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • هزینه زندگی نیز در این کشور بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • دانشجویان بین‌المللی در روسیه مطمئناً از یک محیط چندفرهنگی برخوردار خواهند شد. هزاران دانشجو از کشورهای دیگر در روسیه تحصیل می‌کنند.

معایب تحصیل در روسیه

همان‌طور که می‌دانید به طور حتم تحصیل در هر کشور با مشکلات و چالش‌هایی همراه است از همین رو تحصیل در روسیه از این قاعده مستثنی نیست. دانشجویان با آگاهی کامل از شرایط تحصیل در روسیه و شرایط زندگی در این کشور قادر خواهند بود تا تصمیم صحیحی را اتخاذ کنند. تعداد دانشگاه‌های مورد تأیید روسیه از جانب وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران بسیار محدود است که این موضوع به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معایب تحصیل در روسیه است. در ادامه به بزرگ‌ترین چالش‌های مهاجرت تحصیلی به روسیه اشاره شده است.

  • شرایط آب‌وهوایی نامناسب
  • عدم حق همراه برای دانشجویان متأهل
  • نیاز به دانش زبان روسی برای شرایط زندگی مناسب

شرایط تحصیل در روسیه؛ حداقل معدل برای تحصیل در روسیه ۲۰۲۴

به‌طورکلی می‌توان گفت شرط معدل برای تحصیل در روسیه ۲۰۲۴ به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی و شرایط تحصیل در روسیه شناخته نمی‌شود؛ زیرا سیستم امتیازدهی در این کشور از امتیاز 1 برای ضعیف‌ترین حالت آغاز و تا امتیاز 5 برای بهترین حالت وجود دارد. این سیستم با سیستم نمره‌دهی در ایران تفاوت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل چیزی که بیشتر از معدل مورد نیاز است رزومه و فعالیت‌های علمی است؛ اما به طور کلی حداقل معدل لازم جهت مهاجرت تحصیلی به روسیه و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور 16 است. لازم به ذکر است برای تحصیل پزشکی در روسیه معدل 17 به بالا مورد نیاز است.

افرادی که به دنبال فراهم نمودن شرایط تحصیل در روسیه به‌صورت رایگان هستند باید جهت دریافت بورسیه تحصیلی در همه زمینه‌ها از معدل گرفته تا رزومه و مدرک زبان دارای شرایط فوق‌العاده‌ای باشند؛ زیرا برای تأمین هزینه تحصیل در روسیه 2024 رقابت زیادی وجود دارد و تنها افرادی که از شرایط مطلوب برخوردار هستند می‌توانند بورسیه مورد نظر را دریافت کنند. لازم است بدانید که برای تحصیل در مقطع دکتری، شرط معدل کمترین تاثیر را دارد و چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد رزومه قوی فرد است.

شرایط تحصیل در روسیه؛ بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های روسیه

شرایط تحصیل در روسیه؛ بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های روسیه

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های روسیه به‌صورت رایگان تحصیل می‌کنند؛ اما برای بقیه هزینه‌های تحصیلات دانشگاهی دانشجویان روسی هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود. همان‌گونه که بیان شد هزینه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه نسبت به ایالات متحده آمریکا یا انگلستان خیلی پایین‌تر است و همین موضوع به بهترشدن شرایط تحصیل در روسیه کمک بسیاری می‌کند. در واقع به‌ندرت اتفاق می‌افتد که شهریه یک دانشجوی خارجی در حال تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های روسیه بیشتر از 4000 دلار در سال شود. این هزینه شامل هزینه خوابگاه دانشجویی نیز می‌شود.

شاید تعجب‌آور به نظر برسد؛ اما بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان روسی و خارجی نیز وجود دارد. در واقع دولت روسیه سالانه به بسیاری از دانشجویان خارجی کمک‌هزینه تحصیلی اعطا می‌کند. علاوه بر این اصولاً کسانی که به‌عنوان دانشجوی خارجی در روسیه مشغول به تحصیل می‌شوند مشمول دریافت فول فاند و معافیت صددرصدی از پرداخت هزینه هستند؛ به‌خصوص اگر در رشته‎های زبان روسی درس بخوانند. هر سال تعداد کمی از دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته های تدریس شده به زبان روسی هستند؛ اما دولت روسیه به تعداد مشخصی از همین افراد فول فاند اعطا می‌نماید.

درصورتی‌که علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به روسیه هستید توصیه می‌کنیم به سایت‌های مربوط به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در روسیه نگاهی بیندازید. در این سایت‌ها می‌توانید اطلاعات و راهنمایی‌های خوبی در خصوص نحوه پذیرش و بورس‌های تحصیلی در دسترس دانشجویان خارجی کسب نمایید.

شرایط تحصیل در روسیه؛ هزینه تحصیل در روسیه ۲۰۲۴

به‌طورکلی می‌توان گفت که هزینه تحصیل در روسیه 2024 با توجه به امکاناتی که این کشور در اختیار افراد به عنوان دانشجوی بین المللی قرار می‌دهد در مقایسه با کشورهای دیگر در اروپا و کشورهای آمریکای شمالی مانند آمریکا و کانادا بسیار پایین‌تر است. در مقابل کشور روسیه به عنوان یک کشور پیشرفته امکانات بسیار عالی و قابل رقابت با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی مطرح در سطح جهان را ارائه می‌کند و در واقع شرایط تحصیل در روسیه به بهترین نحو ممکن است.

لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در روسیه ۲۰۲۴ باتوجه‌به قیمت‌های تعیین شده توسط وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه در رشته‎های مختلف بسته به نوع آن متفاوت است. در واقع کمترین شهریه تعیین شده در این کشور برای دانشگاه با حداقل هزینه تقریباً 2000 تا 7000 دلار در سال پیش‌بینی می‌شود. لازم به ذکر است درصورتی‌که افراد شرایط تحصیل رایگان در روسیه را داشته باشند می‌توانند با هزینه کمتری در این کشور زندگی نمایند.

در کنار شرایط تحصیل در روسیه باید به هزینه‌های زندگی دانشجویی هم توجه داشته باشید. حداقل هزینه‌های زندگی در روسیه برای یک دانشجو به طور متوسط 300 تا 400 دلار در ماه معادل 3000 تا 4000 دلار در هر سال تحصیلی بین ماه‌های سپتامبر تا ژوئن یعنی با در نظر نگرفتن تعطیلات تابستانه برآورد می‌شود؛ اما باید به این نکته توجه نمود که جهت شروع زندگی در کشور روسیه به عنوان دانشجو و مهاجرت تحصیلی به روسیه در ابتدا بهتر است مقداری هزینه اضافه معادل 300 تا 400 دلار دیگر کنار گذاشته شود. این هزینه‌ها صرف مواردی از قبیل بیمه درمانی، ترتیبات زندگی در آپارتمان یا خوابگاه، خرید ظروف، مواد شوینده و دیگر ملزومات زندگی و خرید کتاب می‌شود.

ویزای تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به روسیه

ویزای تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به روسیه

همان‌طورکه می‌دانید هیچ دانشجویی در صورت داشتن شرایط تحصیل در روسیه بدون ویزا نمی‌تواند جهت تحصیل در این کشور اقدام نماید؛ اما شهروندان CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) برای ورود به روسیه به ویزا نیازی ندارند. دانشجویان خارجی که مایل‌اند به‌قصد تحصیل و مهاجرت تحصیلی به روسیه بیش از سه ماه در روسیه اقامت داشته باشند باید برای ویزای اقامت طولانی‌مدت دانشجویی اقدام نمایند که تا پایان دوره قابل‌تمدید است.

لازم به ذکر است که ویزای تحصیلی روسیه ۹۰ روز اعتبار دارد؛ اما می‌توان آن را تا یک سال تمدید نمود. در واقع این ویزا برای دوره‌های کوتاه‌مدت یا تحصیل در هر مؤسسه یا دانشگاه روسیه مناسب است. هنگام مراجعه به سفارت یا کنسولگری روسیه باید فرم درخواست ویزای تحصیلی روسیه را تکمیل نمایید. شما همچنین باید یک فرم آنلاین را پر کنید و یک نسخه از آن را چاپ کنید تا با خود به روسیه ببرید. شرایط عمومی ویزای روسیه به شرح زیر است:

  • گذرنامه با حداقل ۱۸ ماه اعتبار
  • عکس در اندازه گذرنامه
  • نامه دعوت از اداره کل امور مهاجرت روسیه (GUVM)
  • یک گواهی پزشکی مربوط به عدم ابتلا به HIV
  • رضایت‌نامه از سرپرستان قانونی یا والدین (برای افراد زیر ۱۸ سال)

جمع‌بندی

باتوجه‌به مناسب‌بودن شرایط تحصیل در روسیه و شانس بالای اخذ ویزا در این کشور بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی به روسیه اقدام می‌کنند. روسیه کشوری است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی و روسی را برای متقاضیان این کشور فراهم می‌کند و افراد متقاضی با مدرکی دال بر تسلط بر این دو زبان می‌توانند جهت مهاجرت تحصیلی به این کشور اقدام کنند.

در واقع این موارد از جمله مزایای تحصیل در روسیه است. رشته‎های پزشکی و دندانپزشکی به‌عنوان برترین رشته‎های تحصیلی در این کشور به شمار می‌روند. به همین دلیل سالانه علاقه‌مندان بسیاری برای تحصیل این دو رشته در کشور روسیه اقدام می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور و روسیه می توانید از طریق صفحه درخواست مشاوره رایگان با کارشناسان ما در موسسه فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment