Skip links
شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا | شرایط پذیرش و هزینه 2024

مطالعه و آگاهی از شرایط تحصیل در کانادا یکی از موارد پربازدید توسط دانشجویان خارجی است. به دلیل اعتبار بالای دانشگاه‌های کانادا، بازار کار متنوع و پررونق این کشور و مناسب‌بودن شرایط زندگی، امنیت و رفاه اجتماعی، مهاجرت تحصیلی به کانادا در صدر مهاجرت‌ها قرار دارد. باتوجه‌به اعتبار بالای دانشگاه‌ها و مدرک دانشگاهی این کشور هزینه تحصیل در کانادا مناسب بوده و به مواردی همچون مقطع تحصیلی و رشته بستگی دارد. در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل تحصیل در کانادا و شرایط آن را بررسی می‌کنیم.

مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا

کانادا از جمله کشورهای توسعه‌یافته دنیا با اقتصادی قوی است که بستری مناسب برای تحصیل دانشجویان خارجی فراهم کرده است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کانادا اعتبار بالایی در سطح جهان دارند و فارغ‌التحصیلان می‌توانند با مدرک دانشگاهی این کشور وارد بازار کار بین‌المللی شوند. برنامه‌های تحصیلی در کانادا بسیار متنوع هستند و شامل ترکیبی از دروس عملی و تئوری است. با داشتن تمامی شرایط تحصیل در کانادا می‌توان از مزایای تحصیل در این کشور بهره برد. از دیگر مزایای تحصیل در کانادا مشارکت در برنامه تبادل دانشجو با سایر دانشگاه‌های بین‌المللی است.

کشور کانادا یک کشور چندفرهنگی است که ترکیبی از قومیت‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند. تحصیل در یک محیط آکادمیک چندملیتی مزایای فراوانی برای دانشجویان دارد. تبادل تجربه‌های مختلف علمی، تحصیلی، آشنایی با فرهنگ و زبان‌های مختلف، گسترش دایره روابط دوستان و پیداکردن فرصت‌های شغلی بهتر از مزایای تحصیل در محیط‌های چندفرهنگی است. برای دستیابی به این مزایا باید شرایط تحصیل در کانادا را داشت. علاوه بر تمام این موارد مناسب‌بودن هزینه تحصیل در کانادا از دیگر موارد است که موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا شده است.

نگاهی بر شرایط تحصیل در کانادا

نگاهی بر شرایط تحصیل در کانادا

دانشگاه‌های کانادا و ایده‌آل بودن بسیاری از شرایط تحصیل در کانادا این کشور را به یکی از مهم‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان تبدیل کرده است. برای تحصیل در کانادا متقاضی باید نمره و معدل زبان موردنظر دانشگاه منتخب خود را داشته باشد. برای تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی هم ارائه سوابق کارهای تحقیقاتی و پژوهشی ضروری است. در ادامه شرایط تحصیل در کشور کانادا را بررسی می‌کنیم.

1. مدرک زبان

ارائه مدرک زبان یکی از شرایط تحصیل در کانادا است. زبان تحصیل در کانادا انگلیسی و فرانسوی است. البته رشته‌های تحصیلی در اغلب دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی و در دانشگاه‌های استان کبک معمولاً فرانسوی هستند. به همین دلیل باید قبل از مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا درباره زبان تحصیلی رشته خود و دانشگاه موردنظر اطلاعات کامل را کسب کنید.

سطح زبان بر اساس مقطع تحصیلی متغیر است و برای تحصیل در مقطع کارشناسی حداقل سطح B1-B2 و در مقاطع تحصیلات تکمیلی سطح C1-C2 الزامی است. مدارک زبان برای تحصیلی به زبان انگلیسی عبارت‌اند از:

  • TOFEL
  • IELTS
  • PTE
  • CELPIP-General
  • CELPIP-Academic

همچنین مدارک زبان برای تحصیل به فرانسوی شامل مدارک زیر است:

  • Test d’e’valuation de francais
  • Test de connaissance du francais

عدم ارائه مدرک زبان می‌تواند موجب ریجکت‌شدن از طرف سفارت کانادا شود.

شرایط تحصیل در کانادا؛ شرط سنی

2. شرایط تحصیل در کانادا؛ شرط سنی

یکی دیگر از شرایط تحصیل در کانادا است و بهترین محدوده سنی برای تحصیل در مقطع کارشناسی 25-18 سال، دوره کارشناسی‌ارشد 30-22 سال و مقطع دکترا 35-24 سال است. البته ممکن است ضوابط و قوانین دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت باشند.

3. گپ تحصیلی

منظور از گپ تحصیلی فاصله بین تاریخ دریافت آخرین مدرک تحصیلی و درخواست پذیرش تحصیلی برای آغاز تحصیل دوباره است. اگر وقفه تحصیلی بیشتر از 5 سال باشد یک امتیاز منفی برای متقاضی محسوب می‌شود و در فرایند درخواست پذیرش تحصیل و درخواست ویزا دچار مشکل می‌شود.

4. شرط معدل

از دیگر شرایط تحصیل در کانادا شرط معدل است که نه‌تنها از نظر دانشگاه موردنظر اهمیت دارد؛ بلکه در فرایند اخذ ویزای تحصیلی نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. شرط معدل بر اساس رشته تحصیلی منتخب و دانشگاه‌ها متغیر است. میانگین حداقل معدل لازم برای تحصیل در کانادا 15 است.

5. شرایط تحصیل در کانادا؛ اخذ پذیرش تحصیلی

برای تحصیل در کانادا باید برای دانشگاه موردنظر نامه درخواست پذیرش ارسال کرد. برای این کار فرم درخواست پذیرش را از وب‌سایت دانشگاه موردنظر دانلود کرده بعد از تکمیل، آن را همراه با مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی و سوابق شغلی تحصیلی برای دانشگاه ارسال کنید.

6. ویزای تحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا یا هر کشور خارجی دیگر اخذ ویزای دانشجویی ضروری است. اخذ ویزای تحصیلی نیز از جمله شرایط تحصیل در کانادا است. متقاضی بعد از دریافت نامه اخذ پذیرش از دانشگاه باید برای ویزای تحصیلی اقدام کند. هنگام درخواست ویزای تحصیلی، ارائه مدارک شناسایی مختلف، مدارک تحصیلی و گواهی تمکن مالی ضروری است.

بهترین دانشگاه های کانادا

بهترین دانشگاه های کانادا

سیستم آموزشی کانادا از جمله بهترین سیستم‌های آموزشی جهان است و تمامی استانداردهای آموزش در بهترین سطح در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود. امکانات علمی، تحصیلی، رفاهی و… از جمله مواردی است که دانشگاه‌های این کشور را به مکانی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به تحصیلات دانشگاهی تبدیل کرده است.

با داشتن تمامی شرایط تحصیل در کانادا می‌توان از یکی از دانشگاه‌ها پذیرش تحصیلی گرفت. هزینه تحصیل در کانادا به دانشگاه محل تحصیل، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد؛ ولی درمجموع می‌توان گفت شهریه دانشگاه‌های کانادا مناسب است. در ادامه فهرستی از بهترین دانشگاه‌های کانادا آمده است.

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه واترلو

این دانشگاه‌ها اعتبار بالایی در سطح بین‌الملل دارند و برای مهاجرت تحصیلی به کانادا هدف اصلی بسیاری از دانشجویان مستعد است.

هزینه تحصیل در کانادا 2024

دانشگاه‌های کانادا از بهترین دانشگاه‌های سطح جهان هستند و هزینه زیادی صرف تأمین بهترین امکانات در این دانشگاه‌ها می‌شود. باتوجه‌به امکانات علمی، تحصیلی و رفاهی هزینه تحصیل در کانادا مناسب است. دانشجویان با داشتن تمام شرایط تحصیل در کانادا می‌توانند از مزایای تحصیل در یک دانشگاه معتبر بین‌المللی بهره‌مند شوند. در ادامه میانگین هزینه ادامه تحصیل در کانادا آمده است:

  • دوره کالج: سالانه 16.000-13.000 دلار کانادا در سال
  • مقطع کارشناسی: سالانه 20.000-16.000 دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی‌ارشد course based : 16.000-22.000 دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی‌ارشد Research based: 16.000-22.000 دلار کانادا یا اندکی کمتر
  • مقطع دکترا: هزینه تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. شهریه برخی دانشگاه‌ها از 1.000 دلار در هر ترم شروع می‌شود. شهریه برخی دانشگاه‌ها نیز تا 12.000-10.000 دلار در هر ترم متغیر است.
تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا

رشته پزشکی در بین بسیاری از دانشجویان جهان محبوبیت فراوان دارد. کانادا از بهترین کشورهای جهان برای تحصیلی رشته‌های مختلف پزشکی است. این کشور 17 دانشکده پزشکی دارد که از بین آن‌ها 7 دانشکده دانشجویان بین‌الملل را پذیرش می‌کنند. از جمله شرایط تحصیل در کانادا در رشته پزشکی تحصیل در دوره کارشناسی علوم پایه این رشته است. بعد از پایان دوره، دانشجویان باید در آزمون MCAT شرکت کرده و در صورت کسب نمره قبولی برای تحصیل پزشکی در کانادا وارد دانشگاه می‌شوند. گذراندن دوره‌های رزیدنتی CARMS در سال پایانی تحصیل از دیگر شرایط تحصیل پزشکی در کانادا است.

معمولاً هزینه تحصیل در کانادا در رشته‌های پزشکی بیشتر از رشته‌های دیگر است و دانشجویان قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا باید در این موارد اطلاعات لازم را کسب کنند. شرط سنی 20-18 سال نیز برای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های کانادا وجود دارد.

شرایط تحصیل در کانادا؛ بورسیه های تحصیلی کانادا

همانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان، ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع در برنامه کار سیستم آموزشی کانادا قرار دارد. بورسیه‌های تحصیلی کانادا در سه گروه دولتی، غیردولتی و بورسیه‌های دانشگاهی قرار می‌گیرند. با داشتن شرایط تحصیل در کانادا و اخذ بورسیه می‌توان بخشی یا تمام هزینه تحصیل در کانادا را تحت پوشش بورسیه درآورد. توجه به مزایای بورسیه بر مهاجرت تحصیلی به کانادا مؤثر است. در ادامه انواع بورسیه‌ها را معرفی می‌کنیم.

1. بورسیه های دولتی

دانشجویان دارای شایستگی‌های تحصیلی با اخذ بورسیه‌های دولتی کانادا می‌توانند امور مالی، وام تحصیلی و هزینه تحصیل در کانادا را مدیریت کنند. این بورسیه‌ها عبارت‌اند از:

  • بورسیه تحصیلی وانیر کانادا
  • بورسیه‌های تحقیقاتی IDRC
  • بورسیه فارغ‌التحصیلی NSERC
  • بورسیه فارغ‌التحصیلی ارشد کانادا
  • بورسیه فارغ‌التحصیلی دکترا گرانت بانتینگ

2. بورسیه های غیردولتی

گروه بورسیه‌های غیردولتی توسط سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی یا افراد ارائه می‌شوند. این کار برای جذب دانشجویان مستعد بین‌المللی است که شرایط تحصیل در کانادا را دارند. بورسیه‌های غیردولتی کانادا عبارت‌اند از:

  • بورسیه ترودو
  • بورسیه حریم خصوصی و امنیت Surfshark
  • بورسیه صندوق زیست‌محیطی Anne Vallee
بورسیه‌ های دانشگاهی

3. بورسیه‌ های دانشگاهی

همانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان، در دانشگاه‌های کانادا نیز بورسیه‌های تحصیلی متعددی به دانشجویان ارائه می‌شود. دانشجویان با داشتن تمامی شرایط تحصیل در کانادا و اثبات شایستگی‌های علمی تحصیلی می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند. اخذ این بورسیه‌ها نیز تأثیر زیادی بر کاهش هزینه تحصیل در کانادا دارد. بورسیه‌های دانشگاهی کانادا عبارت‌اند از:

  • بورسیه دانشگاه وسترن
  • بورسیه دانشگاه دالهاوزی
  • بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • بورسیه دانشگاه کوئینز
  • بورسیه دانشگاه آلبرتا
  • بورسیه دانشگاه کلگری
  • بورسیه دانشگاه مک گیل

در دو مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا تحصیل در کانادا به زبان انگلیسی یا فرانسوی، دانشجویان می‌توانند برای بورسیه تحصیلی اقدام کنند که البته میزان بورسیه‌ها در دوره دکترا بیشتر است و برخی از آن‌ها کل هزینه دوره دکترا را پوشش می‌دهند. همچنین هزینه تحصیل به زبان انگلیسی یا فرانسوی در استان‌های کانادا اندکی با یکدیگر متفاوت است.

جمع‌بندی

دانشگاه‌های کانادا در سطح بین‌الملل اعتبار بالایی دارند و سالانه دانشجویان زیادی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام می‌کنند. شرط سن، معدل، مدرک زبان و مهارت زبانی بالا، تمکن مالی و توجه به میزان گپ تحصیلی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در کانادا هستند. هزینه تحصیل در کانادا به دانشگاه محل تحصیل، رشته، مقطع تحصیلی و زبان تحصیل بستگی دارد. با اخذ بورسیه تحصیلی می‌توان بخشی یا تمام هزینه تحصیل را تحت پوشش بورسیه درآورد.

گروه مهاجرتی فرهنگ ملل با آگاهی کامل از رسالت خود تلاش می‌کند اطلاعات دقیق، کامل و مستند درباره شرایط تحصیل در خارج از کشور را در اختیار متقاضیان قرار دهد. برای آگاهی از شرایط تحصیل خارج از کشور و دریافت اطلاعات، به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment