Skip links
مدارک لازم برای تحصیل در روسیه 2024

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه 2024

کشور روسیه به دلیل داشتن شرایط مناسب جهت تحصیل مورد استقبال دانشجویان بسیاری برای تحصیل در این کشور است. به همین علت آشنایی با مدارک لازم برای تحصیل در روسیه برای بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که مهاجرت تحصیلی به روسیه و دریافت ویزای تحصیلی این کشور در صورت داشتن شرایط تحصیل در روسیه به‌راحتی امکان‌پذیر است.

علاوه بر این‌ها وجود نزدیکی این کشور با کشور ایران موردتوجه بسیاری از متقاضیان جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

شرایط تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه در رشته‏های پزشکی 6 سال و تحصیل دندانپزشکی در این کشور 5 سال به طول می‌انجامد. همچنین بعد از تحصیل در مسکو افراد می‌توانند در ایران و حتی در کشورهای اروپایی ادامه تحصیل داده و یا مشغول به کار شوند. لازم است بدانید که مدارک دانشگاه‌های مسکو مورد تأیید وزارت بهداشت است.

همچنین بهترین زمان جهت فراهم‌کردن مدارک لازم برای تحصیل در روسیه و اقدام به اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور از ابتدای ژانویه تا اوایل جولای است. دقت داشته باشید که دانشگاه‌های مسکو نیازی به مدرک زبان اعم از آیلتس، تافل، GMAT ،TCF ، CAE ندارند و این خود یک مزیت مهم برای افرادی است که می‌خواهند از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرند و قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه دارند.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

به‌طورکلی باید گفت که مدارک لازم برای تحصیل در روسیه همانند دیگر کشورها قوانین خاص خود را دارد. یعنی جهت مهاجرت تحصیلی به روسیه و گرفتن پذیرش تحصیلی در این کشور باید مدارک لازم برای تحصیل در روسیه را در نظر بگیرید و بعد از تهیه مدارک لازم، متقاضی می‌تواند جهت ادامه تحصیل و گرفتن پذیرش اقدام کند. برای ورود به کشور روسیه از جمله مدارک لازم برای تحصیل در روسیه ویزای روسیه است.

دقت داشته باشید که مناسب‌ترین ویزا، ویزای دانشجویی است. ویزاهای کشور روسیه با ارسال دعوت‌نامه صادر می‌شود و میزبان این دعوت‌نامه‌های دانشگاه، فرد متقاضی است. همچنین برای اقدام جهت مهاجرت تحصیلی به روسیه و تحصیل در روسیه در هر مقطعی فرد باید آخرین گواهی مدرک تحصیلی خود را داشته باشد.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی روسیه

جهت ارسال تقاضا برای ویزای دانشجویی لازم است به کنسولگری و یا سفارت کشور روسیه در کشور محل اقامت خود مراجعه کنید. دقت داشته باشید مدارک لازم برای تحصیل در روسیه که نیاز است تا شما در کنار فرم تقاضای خود ارسال نمایید برای هر کشور متفاوت است. همچنین شما باید پیش از ارسال تقاضای خود دررابطه‌با مدارک موردنیاز اطلاعات دقیقی کسب کنید. عموماً مدارک بیان شده در زیر برای تمامی افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارند موردنیاز است:

  • گذرنامه دارای اعتبار برای حداقل 18 ماه از زمان اعتبار ویزا به همراه حداقل 2 صفحه خالی و فتوکپی صفحه اول و کارت شناسایی.
  • عکس پاسپورتی جدید 3.5 در 4.5 سانتی متر
  • نامه رسمی دعوت شما از سوی GUVM (اصل نامه موردنیاز است.)
  • گواهی پزشکی که در 3 ماه اخیر اخذ شده باشد و نشان دهنده عدم ابتلای شما به ویروس ایدز باشد. توجه داشته باشید که ممکن است نیاز باشد تا مدارک را هم به زبان روسی و هم به زبان خود به علاوه جزئیات گذرنامه، اطلاعات مورد نیاز در زمان اقامت خود در روسیه، جزییات تست ایدز (تاریخ، روند پزشکی، مهر رسمی کلینیک و بیمارستانی که تست در آن گرفته شده است، امضا پزشک و امضا خود) را به همراه داشته باشید.
  • فرم تقاضا که می‌تواند به‌صورت آنلاین نیز تکمیل شود می‌بایست فتوکپی شود؛ بنابراین می‌توانید کپی آن را به سفارت، کنسولگری و یا مرکز ویزا ارسال کنید. درصورتی‌که کمتر از 18 سال سن دارید لازم است رضایت نامه‏ای با امضاء والدین، قیم قانونی و یا دفتر ثبت اسناد رسمی ارائه کنید.
مدارک لازم برای تحصیل در روسیه؛ شرایط سنی تحصیل در روسیه

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه؛ شرایط سنی تحصیل در روسیه

علاوه بر آشنایی با مدارک لازم برای تحصیل در روسیه یکی از اصولی‌ترین شرایط تحصیل در روسیه بررسی شرایط سنی تحصیل در روسیه است. در حقیقت باید گفت که در هر کشوری برای هر رشته و هر مقطع شرایط سنی خاصی تعریف شده است که بسیاری از متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور از آن اطلاع دقیقی ندارند. به‌عنوان‌مثال برای مهاجرت تحصیلی به روسیه و تحصیل در رشته‎های پزشکی و ورود به کالج سن نباید بیشتر از 30 سال باشد.

شرایط گروه‌های سنی و صدور ویزا با هم ارتباط مستقیم دارند؛ زیرا هر کشوری ارزیابی می‌کند که آیا فرد بعد از پایان تحصیلات خود انرژی کاری و عمر مفید برای کار را دارد یا خیر. دقت داشته باشید که علاوه بر مدارک لازم برای تحصیل در روسیه لازم است شرایط سنی زیر را در مقاطع مختلف تحصیلی دارا باشید:

  • سن تحصیل در کالج در روسیه: 30 سال
  • سن تحصیل در کارشناسی در روسیه: 25 سال
  • سن تحصیل در کارشناسی‌ارشد در روسیه: 38 سال
  • سن تحصیل در دکترا در روسیه: زیر 40 سال

مزایای تحصیل در روسیه

کشور روسیه دارای بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده در جهان است که در مقایسه با کانادا، ژاپن و آمریکا عملکرد خوبی دارد. در حقیقت باید گفت که بیشتر از نیمی از مردم روسیه تحصیلات عالی دارند و بیشتر از 200000 نفر از سراسر جهان جهت تحصیل در دانشگاه‌های روسیه به این کشور می‌روند. علاوه بر آسان بودن شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در روسیه، تحصیل در این کشور مزایای زیادی دارد که عبارت‎اند از:

  • افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به روسیه می‌توانند بدون مدرک زبان در اکثر دانشگاه‌های روسیه پذیرش بگیرند.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در روسیه
  • برای تحصیل در روسیه و در رشته پزشکی نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. در واقع می‌توان گفت شما بدون ارائه مدرک زبان برای تحصیل در روسیه می‌توانید اقدام کنید.
حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

علاوه بر مدارک لازم برای تحصیل در روسیه یا حتی به‌طورکلی برای تحصیل در خارج از کشور بهتر است داری معدل بالا و رزومه قوی باشید؛ زیرا که با داشتن معدل خوب و رزومه قوی می‌توانید در اکثر دانشگاه‌ها، موفق به دریافت پذیرش شوید و برای مهاجرت تحصیلی به روسیه اقدام کنید.

البته افرادی هم بودند که با داشتن معدل پایین توانستند در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کنند که در اینجا می‌توان گفت با داشتن شرایط مالی خوب امکان مهاجرت تحصیلی به روسیه وجود دارد. دررابطه‌با حداقل معدل جهت تحصیل در روسیه می‌توان گفت افراد با داشتن معدل عالی و رزومه قوی شانس بیشتری برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل دارند.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه؛ تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

زبان رسمی مردم روسیه روسی است و یکی از پر طرف‌دارترین رشته‌ها برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه تحصیل رشته پزشکی در این کشور است. افراد متقاضی تحصیل پزشکی در روسیه بدون مدرک زبان باید یک سال دوره پادفک را بدون ارائه مدرک زبان بگذرانند که این دوره تقریباً 9 ماه است.

در این دوره دروس زیست، شیمی، فیزیک، تست هوش و زبان را می‌گذرانند و بعد از شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی وارد رشته پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های این کشور می‌شوند. شروع دوره تحصیل در روسیه سپتامبر و ژانویه است که دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی باید با دردست‌داشتن مدارک لازم برای تحصیل در روسیه جهت اخذ پذیرش از دانشگاه اقدام کنند.

بورسیه تحصیلی در روسیه

جهت اخذ بورسیه تحصیلی روسیه این که شما از همان آغاز کار امکان برخورداری از بورسیه را داشته باشید باید بررسی شود؛ اما در بعضی از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی لازم است در خود کشور روسیه و طی گذراندن یک یا دو ترم اول تحصیلی خود نمرات و معدل بالا و خوبی را کسب کنید که بتوانید از بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد روسیه برخوردار شوید. شایان‌ذکر است که گرفتن بورسیه تحصیلی برای تحصیل رایگان در روسیه در مقطع دکتری بسیار راحت‌تر و آسان‌تر است. در واقع این موضوع به این دلیل است که اکثر کشورها بورسیه تحصیلی خود را به متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا اعطا می‌کنند.

علاوه بر مدارک لازم برای تحصیل در روسیه از جمله شرط‌های دیگر برای گرفتن بورسیه تحصیلی روسیه و کشورهای دیگر شرط سنی است. در واقع برای مقطع لیسانس توصیه می‌شود زیر 25 سال سن داشته باشید و همچنین معدل دیپلم و پیش دانشگاهی بالایی داشته باشید تا بتوانید بعد از مهاجرت تحصیلی به روسیه و ورود به دانشگاه‌های این کشور از امکان اخذ و دریافت بورسیه تحصیلی روسیه برخوردار شوید.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه پزشکی

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه پزشکی

یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی است. لازم به ذکر است که رشته‌های علوم پزشکی مانند پزشکی عمومی، طب ورزشی، پزشکی اطفال در طول 6 سال و دندانپزشکی، داروسازی و روانشناسی بالینی در طول 5 سال برنامه‌ریزی شده‌اند. همچنین دوره‌های تخصصی این رشته در بیش از 100 شاخه ارائه می‌شوند. به طور کلی دوره انترنی یا همان کارورزی پزشکی در سیستم آموزشی این کشور 1 سال در نظر گرفته می‌شود. همچنین دوره رزیدنتی بالینی حدود 2 تا 5 سال بسته به تخصص و هدف متقاضی برگزار می‌شود.

جهت گرفتن تخصص و دکترا در زیرشاخه موردنظر باید 3 سال ادامه تحصیل داد. از جمله بهترین دانشگاه‌های دولتی برجسته که تخصص‌های علوم پزشکی را ارائه می‌کنند می‌توان به آکادمی پزشکی نیژنی نووگورود و دانشگاه دوستی ملل روسیه (دانشکده پزشکی) مسکو اشاره نمود. اصولاً زبان تدریس در دانشگاه‌های تخصص این رشته زبان روسی است؛ اما در برخی موسسات به صورت ترکیبی در ترم‌های اول به زبان انگلیسی و بعد از آن به زبان روسی تدریس می‌شود؛ به همین علت گذراندن دوره آمادگی پادفک برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه، پزشکی؛ داروسازی و… الزامی است.

همچنین به علت بالابودن تقاضا به نسبت ظرفیت دانشگاه‌ها علاوه بر مدارک لازم برای تحصیل در روسیه اخذ پذیرش تحصیلی از رشته علوم پزشکی نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارد. بعد از اتمام دوره پادفک متقاضی تحصیل پزشکی در روسیه لازم است در آزمون ورودی شرکت نماید و با کسب امتیاز لازم دانشگاه و شاخه موردنظر را جهت ادامه تحصیل انتخاب نماید.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه؛ تحصیل در روسیه رایگان

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه امکان تحصیل رایگان را نیز ایجاد کرده است. در واقع دولت روسیه هر ساله چندین هزار برنامه تحصیلی و بورسیه به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند. علاوه بر این‌ها برخی از دانشجویان مشغول به تحصیل در روسیه مانند شهروندان می‌توانند از امکانات و کمک‌هزینه دولت نیز بهره‌مند شوند. همچنین دقت داشته باشید که بر اساس قوانین این برنامه‌ها برندگان آوردهای ورزشی و مسابقات دانشگاهی از مزایای ویژه‌تری برخوردار می‌شوند.

جمع‌بندی

با توجه به مطالب بیان شده باید گفت که با وجود این که تحصیل در دمای زیر صفر درجه محبوب همه نیست عواملی مانند هزینه مناسب تحصیل و زندگی در روسیه، تنوع بالای بورسیه های تحصیلی، اعتبار جهانی و همچنین عدم لزوم یادگیری زبان روسی توجه دانشجویان بسیاری را به تحصیل در این کشور جلب نموده است. در واقع این‌ها تنها برخی از مزایای تحصیل در این کشور است که موجب شده دانشجویان بسیاری برای مهاجرت تحصیلی به روسیه اقدام کنند.

همچنین تنوع برنامه‌های تحصیلی روسیه می‌تواند شما را یک گام به اهدافتان نزدیک‌تر کند. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای تحصیل در روسیه و شرایط تحصیل در روسیه و همچنین دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment