Skip links
مزایای تحصیل در چین

مزایای تحصیل در چین

بالابودن اعتبار جهانی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در چین است. با گسترش علم و تکنولوژی در تمام زمینه‌ها، تلاش کشورها برای جذب دانشجویان نخبه افزایش‌یافته است. به همین دلیل بسیاری از کشورهای پیشرفته و صاحب‌نام تلاش می‌کنند با فراهم‌سازی تمامی امکانات لازم، فضایی مناسب برای حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های خود آماده کنند.

کشور چین نیز از جمله کشورهایی است که از قافله عقب نمانده و برای سهم‌داشتن در توسعه علم نوین جهانی، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است. توجه به زیرساخت‌های بنیادین، توسعه تجهیزات آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و فراهم‌کردن امکانات رفاهی از جمله این فعالیت‌ها است.

حضور اساتید معتبر بین‌المللی و همکاری علمی با مراکز معتبر جهانی از دیگر دلایل افزایش اعتبار جهانی دانشگاه‌های چین و افزایش موج مهاجرت تحصیلی به چین است. در این مقاله از گروه فرهنگ ملل به بررسی مزایای تحصیل در چین و شرایط تحصیل در چین می‌پردازیم.

مهاجرت تحصیلی به چین

در چند دهه گذشته رشد اقتصادی چین بخش زیادی از زیرساخت‌های این کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است. افزایش اعتبار سیستم آموزشی چین یکی از مهم‌ترین اهداف این کشور است. پیروی از استانداردهای نوین آموزشی، حضور اساتید معتبر بین‌المللی و برنامه‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر جهان موجب افزایش اعتبار دانشگاه‌های چین شده است.

به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به چین گزینه‌ای عالی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است تا از مزایای تحصیل در چین بهره‌مند شوند. از طرف دیگر هزینه تحصیل در چین در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های پیشرفته جهان بسیار کمتر است. این در حالی است که اعتبار بین‌المللی مدرک دانشگاهی چین بالا است. دانشگاه‌های چین توانسته‌اند در رنکینگ جهانی جایگاه‌های خوبی کسب کنند و علاوه بر این، شرایط تحصیل در چین دشوار نیست.

مزایای تحصیل در چین؛ کیفیت دانشگاه های چین

مزایای تحصیل در چین؛ کیفیت دانشگاه های چین

باتوجه‌به وسعت کشور چین و جمعیت بالای این کشور مشخص است که مؤسسات، کالج‌ها و دانشگاه‌های زیادی در این کشور وجود دارد. در چین بیش از 3.000 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی مشغول به فعالیت هستند. اولین مزیت از مزایای تحصیل در چین این است که از بین 3 هزار کالج و دانشگاه مشغول به کار در چین، 40 دانشگاه در رده بندی‌های QS قرار می‌گیرند.

این دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان بین‌المللی و افزایش اعتبار خود در سطح جهانی بسیار تلاش می‌کنند. آموزش‌های استاندارد، اعطای بورسیه به دانشجویان نخبه و همکاری علمی با مراکز معتبر جهان بخشی از تلاش‌ها برای افزایش اعتبار مدرک دانشگاهی از مزایای تحصیل در چین است.

همچنین در رنکینگ دانشگاه‌های کشورهای BRICS متشکل از کشورهای برزیل، هند، چین، روسیه و آفریقای جنوبی دانشگاه‌های چین 7 جایگاه از جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌اند. مشخص است که کیفیت آموزش و فعالیت‌های تحقیقاتی معتبر موجب افزایش کیفیت دانشگاه‌ها و افزایش مهاجرت تحصیلی به چین شده است. در ادامه 10 دانشگاه از برترین دانشگاه‌های چین آمده است:

  • دانشگاه پکن
  • دانشگاه فودان
  • دانشگاه چینهوا
  • دانشگاه شانگهای
  • دانشگاه نانجینگ
  • دانشگاه سیچوان
  • دانشگاه ووهان
  • دانشگاه ژجیانگ
  • دانشگاه سان یات سن
  • دانشگاه جیائوتونگ شانگهای

مهاجرت تحصیلی به چین؛ مزایای تحصیل در چین

در چند سال اخیر مهاجرت تحصیلی به چین افزایش‌یافته است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تلاش می‌کنند با هزینه‌ای کمتر، در یکی از دانشگاه‌های معتبر  بین‌المللی تحصیل کنند. برای این منظور تحصیل در چین یکی از بهترین گزینه‌ها است.

در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا، شرایط تحصیل در چین راحت‌تر است. به همین دلیل تقاضا برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های چین افزایش‌یافته است. در ادامه مزایای تحصیل در چین را بررسی می‌کنیم.

1. مهم ترین مزیت تحصیل در چین؛ کیفیت سیستم آموزشی

سیستم آموزشی چین از نظر انسجام و کیفیت آموزشی با سیستم‌های بین‌المللی استاندارد مطابقت می‌کند. در دانشگاه‌های چین استانداردهای بین‌المللی آموزش با بهترین کیفیت اجرا شده و اساتید معتبر بین‌المللی در جهت افزایش کیفیت تحقیقات و آموزش تلاش می‌کنند.

بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان اهل چین بوده و در دانشگاه‌های معتبر این کشور مشغول به تدریس و تحقیق هستند. این مزیت از جمله مهم‌ترین مزایای تحصیل در چین است که می‌تواند در افزایش مهاجرت تحصیلی به چین نقش زیادی داشته باشد.

2. مناسب بودن هزینه تحصیل

از دیگر مواردی که موجب شده بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در چین عازم این کشور شوند مقرون‌به‌صرفه‌بودن هزینه تحصیل است. البته باید در نظر داشت که هزینه تحصیل به عوامل متعددی همچون رشته، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و زبان تحصیل بستگی دارد. بااین‌حال در قیاس با هزینه تحصیل در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و انگلیس، هزینه تحصیل در چین کمتر است. این ویژگی هم از جمله مزایای تحصیل در چین است که می‌تواند شرایط تحصیل در چین را آسان‌تر کند. در ادامه میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی چین آمده است:

  • کارشناسی: 750-300 دلار در سال
  • کارشناسی‌ارشد: 2.250-450 دلار در سال
 مزایای تحصیل در چین؛ بورسیه تحصیلی

3. مزایای تحصیل در چین؛ بورسیه تحصیلی

باوجودآنکه هزینه تحصیل در چین نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته کمتر است؛ ولی دولت چین برای دانشجویان نخبه ملی و بین‌المللی امکان دیگری را هم فراهم کرده است. بورسیه‌های تحصیلی یکی دیگر از مزایای تحصیل در چین است که استقبال دانشجویان خارجی برای تحصیل در چین را افزایش داده است.

اعطای بورسیه‌های تحصیلی موجب فعالیت و پویایی بیشتر دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی تحقیقاتی چین می‌شود. درنتیجه اعتبار مدارک دانشگاه‌های چین و جایگاه آنان در رنکینگ جهانی افزایش می‌یابد. اخذ بورسیه تحصیلی موجب کاهش هزینه تحصیل در چین می‌شود و دانشجویان مستعد با اخذ بورسیه کاملاً بر تحصیل، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی متمرکز می‌شوند.

4. شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات

از دیگر مزایای تحصیل در چین افزایش دامنه ارتباطات دانشجویان در سطح بین‌المللی است. حضور و تحصیل در یک محیط آکادمیک چندملیتی، آشنایی با اساتید، دانشجویان و محققان کشورهای مختلف موجب پربارترشدن بار علمی و افزایش تجربه دانشجویان می‌شود. این ارتباطات می‌تواند در آینده کاری دانشجویان نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

5. مناسب بودن هزینه زندگی دانشجویی از مزایای تحصیل در چین

درباره مزایای تحصیل در چین گفتیم و بهتر است درباره هزینه زندگی دانشجویی در این کشور هم صحبت کنیم. همان‌طور که هزینه تحصیل در چین نسبت به کشورهای پیشرفته مناسب‌تر است، هزینه زندگی دانشجویی در چین هم مقرون‌به‌صرفه است.

نکته مهمی که باید دقت داشت اینکه هزینه زندگی دانشجویی به سبک زندگی دانشجو، شهر محل تحصیل، عادات مصرفی و محل اسکان بستگی دارد. دانشگاه‌های بین‌المللی چین برای دانشجویان خارجی امکانات اقامتی یعنی خوابگاه‌های دانشجویی را با تمام امکانات رفاهی زندگی دانشجویی فراهم کرده‌اند. هزینه اقامت در خوابگاه کمتر از اجاره مسکن در چین است. همچنین هزینه زندگی در کلان‌شهرهای پکن و شانگهای بیشتر از شهرهای دیگر است.

6. آشنایی با فرهنگ و زبان چینی

بر اساس مقطع و رشته تحصیلی، دانشجویان بین‌‌المللی چند سال فرصت دارند با فرهنگ و زبان چینی آشنا شوند. آشنایی با زبان چینی و کسب مهارت در آن موجب موفقیت فرد در کاریابی و تعامل با مردم چین خواهد شد. این مزیت که شاید در بین سایر مزایای تحصیل در چین اندکی کم‌رنگ شده باشد اهمیت زیادی دارد. به دلیل آنکه آشنایی با فرهنگ چینی و تسلط بر زبان چینی می‌تواند موقعیت‌های شغلی خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی رقم بزند.

7. آشنایی با تاریخ و طبیعت زیبای چین

یکی دیگر از مزایای تحصیل در چین دیدار از آثار تاریخی و طبیعت زیبای چین است. چین با تاریخ 5 هزارساله خود میراث‌دار یادگارهای کهن و ارزشمندی از دوران کهن است. بسیاری از آثار تاریخی چین همانند شهر ممنوعه و دیوار بزرگ چین ازجمله مکان‌هایی هستند که هرساله میلیون‌ها گردشگر خارجی از آن‌ها بازدید می‌کنند.

علاوه بر آن طبیعت بسیار زیبای چین هم مزید بر علت است و می‌تواند آرامشی روحانی را به فرد تزریق کند. با وجود تمام این مزایا آیا برای مهاجرت تحصیلی به چین هنوز تردید دارید؟

مزایای تحصیل در چین؛ شرایط تحصیل در چین

مزایای تحصیل در چین؛ شرایط تحصیل در چین

بعد از صحبت درباره مزایای تحصیل در چین بهتر است برخی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در این کشور را هم بررسی کنیم. شرایط تحصیل در چین به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه و زبان تحصیل بستگی دارد. ممکن است علاوه بر شرایط عمومی تحصیل در چین هر دانشگاه ضوابط و قوانین خاصی برای خود تعیین کرده باشد.

متقاضی باید قبل از مهاجرت تحصیلی به چین با آگاهی کامل از آن‌ها اقدام کند. برخی از مهم‌ترین شرایط تحصیلی چین عبارت‌اند از:

  • شرط معدل: حداقل معدل 16 دیپلم دبیرستان
  • شرط سن: معمولاً بین 18 تا 30 سال. البته بر اساس رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه میتوان متفاوت باشد.
  • مدرک زبان: یکی از مزایای تحصیل در چین عدم نیاز به ارائه مدرک زبان است. به‌طورکلی برای تحصیل در چین نیازی به ارائه مدرک زبان نیست؛ ولی ممکن است برای تحصیل در برخی رشته‌ها، مقطع و دانشگاه‌ها ارائه مدرک زبان چینی یا انگلیسی ضروری باشد.

جمع‌بندی

در چند سال اخیر تحصیل در چین به یکی از گزینه‌های مهم تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. دلیل استقبال دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی به چین شرایط و امکانات مناسبی است که دانشگاه‌های چین برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کرده‌اند. دانشگاه‌های چین از نظر امکانات تحصیلی، تجهیزات آموزشی، اعتبار علمی و حضور اساتید معتبر در سطح بالایی قرار دارند.

بسیاری از دانشگاه‌های چین در رنکینگ‌های جهانی رتبه‌های خوبی را کسب کرده‌اند و برای حفظ و افزایش اعتبار خود همچنان تلاش می‌کنند. ازجمله مزایای تحصیل در چین می‌توان به مناسب‌بودن هزینه تحصیل، امکان اخذ بورسیه تحصیلی، مناسب‌بودن شرایط تحصیل در چین و  گسترش روابط دانشجویی در سطح بین‌المللی اشاره کرد.

آشنایی با فرهنگ و زبان چینی و لذت‌بردن از مناظر طبیعی و آثار تاریخی چین هم از دیگر مزایای تحصیل در چین است. علاوه بر این دانشگاه‌های چین برای دانشجویان خود به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی امکانات اقامتی و رفاهی استاندارد فراهم کرده‌اند تا اشتیاق دانشجویان برای تحصیل در این کشور افزایش یابد.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با دنبال‌کردن اطلاعات جدید و به‌روز درباره مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف، شما را برای بهترین انتخاب یاری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور می توانید با مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment