Skip links
هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا | دریافت بورسیه 2024

هزینه تحصیل در ایتالیا همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بوده است. ایتالیا، به‌عنوان مهد تمدن و فرهنگ غربی، همواره یکی از مراکز معتبر آموزش عالی در سطح جهان به شمار می‌رود. دانشگاه‌های این کشور از قدیمی‌ترین و معتبرترین‌های دنیا هستند به‌طوری‌که خود واژه “University” ریشه در زبان ایتالیایی دارد. ازاین‌رو، تحصیل رایگان در ایتالیا همواره یکی از آرزوهای دیرینه دانشجویان سراسر دنیا بوده است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، دولت و دانشگاه‌های ایتالیا سیاست‌های حمایتی متعددی را برای جذب دانشجویان خارجی اتخاذ کرده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، ارائه بورسیه‌های تحصیلی و فرصت‌های تحصیل رایگان در ایتالیا است که باعث می‌شود تا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به یکی از گزینه‌های محبوب برای مهاجرت تبدیل شود.

به‌طورکلی هزینه تحصیل در ایتالیا بسیار مقرون‌به‌صرفه است. همچنین این کشور علاوه بر کیفیت بالای آموزشی، دارای شرایط پذیرش نسبتاً آسانی برای دانشجویان خارجی است. به‌طوری‌که پس از استرالیا و کانادا، ایتالیا رتبه سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده است. اگر شما هم قصد تحصیل رایگان در ایتالیا را دارید تا انتهای این مقاله از مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با ما همراه باشید تا درباره هزینه تحصیل در ایتالیا و بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا بیشتر صحبت کنیم.

چرا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا به‌عنوان زادگاه رنسانس و احیای تمدن کلاسیک، همواره یکی از کانون‌های فرهنگی و هنری جهان به شمار می‌آید. به همین علت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب بین دانشجویان جهان، دارای مزایای فراوانی است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در ایتالیا، امکان دسترسی به آموزش عالی باکیفیت بالا است. در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، هزینه تحصیل در ایتالیا معمولاً به‌مراتب پایین‌تر است.

هزینه تحصیل در ایتالیا می‌تواند بسته به نوع دوره تحصیلی و دانشگاه موردنظر، متغیر باشد؛ اما به‌طورکلی هزینه تحصیل در ایتالیا در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی و حتی برخی از کشورهای انگلیسی‌زبان، سبک‌تر و به‌صرفه‌تر است. یکی دیگر از مزایای اصلی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را می‌توان بهره‌مندی از امکان تحصیل رایگان در ایتالیا در برخی از دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی، به‌ویژه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا دانست. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت تحصیل در ایتالیا یک فرصت طلایی برای بهره‌مندی از تحصیل باکیفیت و آشنایی بافرهنگ غنی کشور ایتالیا است.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

شهریه دانشگاه‌ها و هزینه تحصیل در ایتالیا بسته به دولتی یا خصوصی‌بودن دانشگاه، متفاوت است. دانشگاه‌های دولتی ایتالیا همانند برخی دانشگاه‌های آلمان، امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. البته دروس و کورس‌های این دانشگاه‌ها به زبان ایتالیایی ارائه می‌شود. ازاین‌رو کسانی که به دنبال تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی هستند، باید به دانشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند. خوشبختانه تنوع رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا بسیار بالا است. همچنین این کشور یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در میان دانشجویان بین‌المللی نیز محسوب می‌شود.

برای کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا و بهره‌مندی از تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور، داشتن توانایی مالی لازم برای تأمین هزینه‌های زندگی ضروری است. البته دولت ایتالیا بورسیه‌هایی را برای کمک به دانشجویان در این زمینه پیش‌بینی کرده است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی نیز بسته به رتبه دانشگاه و رشته تحصیلی متغیر است؛ به‌طوری‌که هزینه تحصیل در ایتالیا در رشته‌های پزشکی و هنر کمی گران‌تر هستند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های ایتالیا

ایتالیا به دلیل هزینه‌های تحصیلی مناسب و دانشگاه‌های باکیفیت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل ارزان در اروپا محسوب می‌شود. این کشور میزبان برخی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است که علاوه بر کیفیت آموزشی بالا، امکان تجربه فرهنگ و تاریخ غنی شهرهای ایتالیا را نیز فراهم می‌کند. البته علاوه بر شهریه و هزینه تحصیل در ایتالیا، هزینه‌های دیگری همچون اقامت، تغذیه، حمل‌ونقل و کتاب نیز وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا سالانه بین 900 تا 4000 یورو است در حالی که این رقم برای دانشگاه‌های خصوصی بین 6000 تا 20000 یورو در نوسان است. متوسط هزینه زندگی ماهانه نیز برای دانشجویان خارجی حدود 1000 تا 1500 یورو تخمین زده می‌شود. البته میزان شهریه وابسته به عوامل متعددی از جمله نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی، ملیت دانشجو و… است اما در مجموع نسبت به سایر کشورهای اروپایی، هزینه تحصیل در ایتالیا ارزان‌تر محسوب می‌شود.

دانشگاه پاویا۵,۰۰۰ یورو
دانشگاه پادووا۳,۰۰۰ یورو
دانشگاه میلان۴,۰۰۰ یورو
دانشگاه جنوا۳,۰۰۰ یورو
دانشگاه ساپینزا۱,۰۰۰ یورو
دانشگاه پلی‌تکنیک میلان۴,۰۰۰ یورو
دانشگاه IULM میلان۹,۸۰۰ یورو
دانشگاه ترنتو۴,۰۰۰ یورو
هزینه دانشگاه‌ های دولتی ایتالیا

هزینه دانشگاه‌ های دولتی ایتالیا

دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، به مؤسسات آموزش عالی تعلق دارند که از سوی دولت حمایت مالی می‌شوند. باید توجه داشت که این مؤسسات، سیاست‌هایی را اجرا می‌کنند که به دانشجویان این امکان را می‌دهند تا با شهریه‌های مناسب در آن‌ها تحصیل کنند. همچنین، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی نیز برای حمایت از دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در نظر گرفته می‌شود که باعث کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌ها دولتی این کشور می‌شود. به‌طورکلی میانگین شهریه و هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی بین 2000 تا 4000 یورو در سال است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌های خصوصی این کشور از دانشگاه‌های دولتی بسیار بیشتر و گران‌تر است. این مراکز آموزشی به طور مستقل از دولت عمل می‌کنند و برای حفظ کیفیت آموزشی خود، شهریه‌های بالاتری را از دانشجویان دریافت می‌کنند. بااین‌وجود، در ازای هزینه نسبتاً بالا، امکاناتی از قبیل زیرساخت‌های پیشرفته، کلاس‌های کوچک و برنامه‌های تخصصی به دانشجویان ارائه می‌دهند؛ اما میزان هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها معمولاً میان 4000 تا 24.000 یورو در سال متغیر است.

بورسیه‌ های تحصیلی در ایتالیا

باتوجه‌به هزینه تحصیل در ایتالیا، دولت و دانشگاه‌های ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها برای داوطلبانی در نظر گرفته شده است که ضمن داشتن رزومه تحصیلی قوی، توانایی مالی پایینی برای پرداخت هزینه تحصیل در کشور ایتالیا و زندگی در این کشور دارند. یکی از معروف‌ترین این بورسیه‌ها، بورسیه دولتی EDISU است که نیازمند ارائه مدارکی برای اثبات وضعیت مالی نامناسب داوطلب است.

علاوه‌برآن، بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا نیز بورسیه‌های تحصیلی خاص خود را اعطا می‌کنند که جزئیات آن در وب‌سایت رسمی آن‌ها قابل‌دسترسی است. بهتر است داوطلبان، پیش از اقدام برای تحصیل رایگان در ایتالیا، از طریق مشاوران مهاجرت یا کارشناسان آگاه، وضعیت خود را از نظر احراز شرایط دریافت بورسیه‌ تحصیل در ایتالیا بررسی کنند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین این بورسیه‌ها خواهیم پرداخت.

بورسیه دولت ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی

1. بورسیه دولت ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی

دولت ایتالیا بورسیه‌ای تحصیلی برای شهروندان خارجی و همچنین شهروندان ایتالیایی مقیم کشورهای دیگر ارائه می‌کند. این بورسیه برای مقاطع مختلف تحصیلی همچون دکترا، تحقیقات علمی، کارشناسی‌ارشد، دوره‌های زبان و فرهنگ ایتالیایی قابل‌استفاده است که هزینه تحصیل در ایتالیا را بسیار کاهش می‌دهد. بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا شامل پرداخت شهریه دانشگاه و بیمه درمانی است و علاوه‌برآن، مبلغی نیز به‌عنوان کمک‌هزینه ماهیانه به دانشجو پرداخت می‌شود. این بورسیه تنها به‌صورت دوره‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و نه‌ماهه اعطا می‌شود.

2. بورسیه تحصیلی EDISU PIEMONTE

دانشجویان غیراروپایی می‌توانند با داشتن شرایط لازم، برای تحصیل رایگان در ایتالیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دوره‌های تکمیلی و دکترا در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تورینو، بورسیه تحصیلی EDISU را دریافت کنند. دریافت این بورسیه مستلزم برخورداری از شرایط اقتصادی خاص و شایستگی‌های لازم است و با کمک آن، علاوه بر رفع هزینه تحصیل در ایتالیا، خدمات اقامتی نیز به دانشجویان غیرمقیم ارائه می‌شود.

دانشجویان نیمه‌وقت مقطع کارشناسی نیز می‌توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند. البته میزان بورسیه بسته به شرایط دانشجویان، متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی بورسیه EDISU فرصت بسیار خوبی است تا دانشجویان بتوانند با کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا، از تحصیل رایگان در یکی از برترین نظام‌های آموزش عالی دنیا بهره‌مند شوند.

3. بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا به شمار می‌رود که سالیانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی است. این دانشگاه به‌منظور حمایت از دانشجویان مستعد، اما کم‌بضاعت، کمک‌هزینه تحصیل در ایتالیا را به‌صورت متعدد برای آن دسته از دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد که علاقه‌مند به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دوره‌های تخصصی این دانشگاه هستند.

هر کمک‌هزینه تحصیل در ایتالیا به‌ازای یک سال تحصیلی اعطا می‌شود و مبلغ آن 11،059 یورو است. علاوه بر این مبلغ، دانشجویان دریافت‌کننده این کمک هزینه، از پرداخت شهریه تحصیلی نیز معاف خواهند بود. بدین ترتیب دانشجویان می‌توانند از تحصیل رایگان در ایتالیا در یکی از برترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا بهره‌مند شوند.

4. بورسیه تحصیلی بین‌المللی دانشگاه پاویا

دانشگاه پاویا (UNIPV) به‌عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزش عالی ایتالیا، سیاست‌های حمایتی متعددی را برای جذب دانشجویان برتر و مستعد کشورهای درحال‌توسعه در نظر گرفته است. از جمله این سیاست‌ها، اعطای بورسیه‌های تحصیلی به این دسته از دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌هایی است که به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می‌شود. این بورسیه علاوه بر کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا، زمینه را برای تحصیل دانشجویان در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا فراهم می‌کند. مبلغ هر بورسیه تحصیلی حدود 8،000 یورو است که سالیانه و برای مدت تحصیل، به دانشجو پرداخت خواهد شد.

هزینه تحصیل در ایتالیا؛ شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا؛ شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

ایتالیا یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل رایگان در اروپا محسوب می‌شود. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی این کشور، شهریه خود را بر اساس درآمد خانواده‌ها تعیین می‌کنند. باتوجه‌به شرایط اقتصادی خانواده، احتمال دارد برخی دانشجویان بتوانند به طور کامل از تحصیل رایگان در ایتالیا بهره‌مند شوند. البته هر دانشگاهی معیارهای درآمدی جداگانه‌ای دارد و دانشجو باید مدارک و مستندات لازم را برای ارزیابی درآمد خانواده، ارائه دهد.

متأسفانه، این امکان برای تعدادی از دانشگاه‌ها، شامل دانشجویان غیراروپایی نمی‌شود. اما اگر شرایط برای تحصیل رایگان در ایتالیا فراهم نباشد، نباید ناامید شد. زیرا حتی هزینه تحصیل در ایتالیا نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بسیار ارزان‌تر است. علاوه بر این، دانشجویان خارجی می‌توانند برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی، اقدام کرده و از تحصیل رایگان و کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا نیز بهره‌مند شوند.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

علاوه بر مناسب‌بودن هزینه تحصیل در ایتالیا، هزینه زندگی به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در ایتالیا نیز، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، نسبتاً مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. به طور متوسط ماهانه بین 800 تا 900 یورو هزینه لازم است که 70 درصد آن مربوط به هزینه اجاره مسکن است. با کنار گذاشتن هزینه مسکن، سایر هزینه‌هایی همچون خوراک، پوشاک و تفریحات در ایتالیا طبق گزارش‌ها اندک و قابل مدیریت هستند. به‌عنوان مثال هزینه خوراک در ایتالیا در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورها، بسیار پایین و مناسب است. بنابراین به نظر می‌رسد هزینه تحصیل در ایتالیا، دغدغه بزرگی برای داوطلبان ایجاد نخواهد کرد و آن‌ها می‌توانند با خیال راحت‌تری تحصیل در این کشور را تجربه کنند.

هزینه تحصیل در ایتالیا؛ هزینه خوابگاه دانشجویی

هزینه تحصیل در ایتالیا؛ هزینه خوابگاه دانشجویی

ازآنجایی‌که اکثر دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا بین‌المللی و خارجی هستند، یافتن اقامتگاه مناسب در کنار هزینه تحصیل در ایتالیا یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها به شمار می‌رود. خوشبختانه بیشتر دانشگاه‌های بزرگ ایتالیا، خوابگاه‌های دانشجویی مخصوص برای دانشجویان بین‌المللی دارند که با قیمت‌های مناسبی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. این خوابگاه‌ها معمولاً در خود دانشگاه یا نزدیک به آن قرار دارند که رفت‌وآمد را برای دانشجویان آسان می‌کند.

البته هزینه اقامت و خوابگاه دانشجویی در شهرهای مختلف ایتالیا متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، هزینه خوابگاه در شهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند رم، میلان و فلورانس، بسیار بیشتر از شهرهای جنوبی مثل ناپل است. همچنین نوع خوابگاه دانشجویی نیز در هزینه آن مؤثر است. خوابگاه‌هایی که امکانات کمتر و اتاق‌های مشترک دارند، ارزان‌تر هستند. در مقابل، خوابگاه‌های خصوصی با امکانات بیشتر، هزینه‌های بالاتری دارند. به‌طورکلی و متوسط، هزینه خوابگاه دانشجویی در ایتالیا حدود 300 یورو در هر ترم تخمین زده می‌شود که البته بسته به عوامل مختلف، متغیر است. این هزینه نیز به‌عنوان بخشی از هزینه تحصیل در ایتالیا به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

تحصیل در ایتالیا یکی از برترین فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. این کشور علاوه بر دانشگاه‌های معتبر و نظام آموزشی استاندارد، دارای فرهنگ غنی و طبیعت زیبایی است که زمینه را برای تجربه‌ای فراموش‌نشدنی فراهم می‌کند. البته هزینه تحصیل در ایتالیا برای بسیاری از دانشجویان یک دغدغه محسوب می‌شود؛ اما خوشبختانه در سال‌های اخیر، سیاست‌های حمایتی گسترده‌ای در نظر گرفته شده‌اند که امکان تحصیل رایگان در ایتالیا و دریافت بورسیه تحصیلی را برای تعداد زیادی از داوطلبان فراهم می‌کند.

به‌طورکلی، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا انتخابی عالی برای آینده‌‌ای روشن‌تر است که نباید آن را از دست داد. درصورتی‌که شما هم قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می‌توانید برای بهره‌مندی از مشاوره رایگان و حرفه‌‌ای با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل تماس بگیرید.

Leave a comment