Skip links
هزینه تحصیل در روسیه 2024

هزینه تحصیل در روسیه 2024

مناسب‌بودن هزینه تحصیل در روسیه و همچنین هزینه های زندگی در روسیه یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که دانشجویان را به تحصیل در این کشور ترغیب کرده است. در واقع می‌توان گفت که تحصیل در بهترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های روسیه در مقایسه با سایر نقاط جهان ارزان‌تر است؛ ضمن آنکه کیفیت آموزش نیز همچنان بالا است و مدارک تحصیلی روسیه اعتبار جهانی دارند. در این مقاله از فرهنگ ملل سعی شده به ذکر جزئیات درباره هزینه زندگی دانشجویی در روسیه و همچنین شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه پرداخته شود.

اطلاعات کلی درباره روسیه

روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان با وسیع‌ترین سطح خشکی است که همواره در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی زبانزد بوده و نامی از خود به‌جای گذاشته است. همچنین یکی از بهترین آمار درباره روسیه این است که به‌عنوان چهارمین کشور پر جمعیت جهان بیش از نیمی از مردم این کشور تحصیل‌کرده‌اند. در واقع دلیل این امر را می‌توان تعدد دانشگاه (نزدیک به 750 دانشگاه) در نقاط مختلف این کشور دانست.

تاریخ پرفرازونشیب روسیه نیز در موفقیت مردم این کشور بی‌تأثیر نبوده است. علاوه بر موارد بیان‌شده تحصیل در روسیه امکان زندگی در محیطی چندفرهنگی به دلیل مرز مشترک با کشورهای اروپایی و آسیایی و لذت‌بردن از تماشای مناظر طبیعی و مکان‌های تاریخی را به دانشجویان می‌دهد. دقت داشته باشید که مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه سالانه تحصیل در روسیه تنها یکی از مزایای تحصیل در این کشور است. در ادامه به توضیحات بیشتر در خصوص هزینه تحصیل در روسیه برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به روسیه پرداخته شده است.

مزایای تحصیل در روسیه

مزایای تحصیل در روسیه

علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در روسیه، تحصیل در این کشور مزایای زیادی برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به روسیه دارد. بهترین دانشگاه‌های این کشور از تمام امکانات و تجهیزات لازم (آزمایشگاه، لابراتوار، کتابخانه و …) برخوردارند و دانشجویان می‌توانند برای مطالعات و تحقیقات خود از تمام آن‌ها بهره ببرند. همچنین خوابگاه‌های دانشجویی روسیه شهرت جهانی دارند و تمام نیازهای زندگی دانشجویان را برطرف می‌نمایند.

از دیگر مزایای تحصیل در روسیه هزینه کم است که موردتوجه تمام متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه است. علاوه بر موارد بیان‌شده زبان تحصیل یکی دیگر از مواردی است که همواره دغدغه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است. در واقع بسیاری از برنامه‌های تحصیلی روسیه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و دانشجویان بین‌المللی مشکلی از نظر زبانی نخواهند داشت. دوره‌های آموزش زبان روسی نیز با هزینه‌ای مناسب در دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شوند.

بهترین و مهم‌ترین مزیت تحصیل در روسیه مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در روسیه است. در حقیقت دانشجویان با پرداخت کمترین هزینه می‌توانند مشغول به تحصیل در این کشور شوند؛ ضمن آنکه با دریافت بورسیه تحصیلی نیز هزینه تحصیل در روسیه نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است روسیه هر سال حدود 15000 نوع بورسیه تحصیلی را در اختیار متقاضیان تحصیلی در کشور خود قرار می‌دهد. همچنین دانشجویان با مبلغی مناسب می‌توانند از پس هزینه زندگی دانشجویی در روسیه برآیند و نیازهای خود را تامین کنند.

بررسی شرایط و هزینه تحصیل در روسیه 2024

هزینه تحصیل در روسیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است و همین امر مهم‌ترین مزیت برای مهاجرت تحصیلی به روسیه به شمار می‌رود. در واقع این مقرون‌به‌صرفه بودن تنها مختص هزینه تحصیل نیست؛ بلکه هزینه زندگی در روسیه نیز ارزان است و دانشجویان با مبلغی مناسب می‌توانند تمام نیازهای خود را رفع نمایند.

دانشگاه‌های روسیه در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرند. بعضی از این دوره‌ها به زبان انگلیسی و بعضی به روسی تدریس می‌شوند که اصولاً شهریه دوره‌های انگلیسی بیشتر است. علاقه‌مندان به تحصیل به زبان روسی می‌توانند در دوره پادفک روسیه شرکت نمایند. در زیر به هزینه‎های هر دوره و مقطع به‌صورت جداگانه پرداخته شده است.

1. هزینه دوره آمادگی زبان روسی (پادفک)

بسیاری از دانشگاه‌های این کشور دارای دوره‌های آمادگی زبان روسی یا پادفک هستند که پس از گذراندن این دوره آموزشی فشرده داوطلبان بین‌المللی می‌توانند برای تحصیل در هر دانشگاه روسیه درخواست دهند. دقت داشته باشید که برنامه پادفک شامل دوره زبان روسی و همچنین برخی از درس‌های عمومی است که متقاضیان را برای تحصیل در رشته انتخابی آماده می‌کند. هزینه تحصیل در روسیه در دوره پادفک برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد تقریباً یکسان و به طور متوسط 160 هزار روبل (2,285 دلار) است.

 هزینه تحصیل در روسیه؛ مقطع کارشناسی

2. هزینه تحصیل در روسیه؛ مقطع کارشناسی

تحصیل مقطع کارشناسی در روسیه مانند بسیاری از کشورها 4 سال زمان می‌برد که پس از به پایان رساندن این دوره به دانشجویان مدرک لیسانس داده می‌شود. هزینه تحصیل در روسیه و در این مقطع با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت بوده که در جدول زیر بازه این قیمت‌ها برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه اطلاع رسانی شده است.

هزینه سالانه تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی

متوسط شهریه دانشگاه‌ها حداقل شهریه دانشگاه‌ها حداکثر شهریه دانشگاه‌ها
3,400-3,700 دلار 240-260 هزار روبل 1,750 دلار 122,500 روبل 12,570 دلار 880 هزار روبل

3. هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در روسیه

همان‌طور که می‌دانید مدرک کارشناسی‌ارشد پس از دو سال آموزش اعطا می‌شود و در این دوره دانشجویان دانش عمیق‌تری از رشته تحصیلی انتخابی خود کسب می‌کنند. درصورتی‌که مدرک لیسانس یا Specialist داشته باشید می‌توانید برای تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد اقدام نمایید.

هزینه سالانه تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی‌ارشد

متوسط شهریه دانشگاه‌ها حداقل شهریه دانشگاه‌ها حداکثر شهریه دانشگاه‌ها
3,700-4,000 دلار 260-280 هزار روبل 2,100 دلار 147 هزار روبل 6,500 دلار 460 هزار روبل

4. هزینه تحصیل در روسیه؛ مقطع دکتری

تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی حداقل سه سال طول می‌کشد. شایان‌ذکر است که فارغ‌التحصیلان دارای مدرک کارشناسی‌ارشد یا دوره‌های تخصصی می‌توانند در صورت تمایل به تحقیق و تدریس برای تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمایند. دقت داشته باشید که پس از دفاع از پایان‌نامه به دانشجویان مدرک دکتری (PhD) اعطا می‌شود.

هزینه تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی دکتری به‌صورت سالانه

متوسط شهریه دانشگاه‌ها حداقل شهریه دانشگاه‌ها حداکثر شهریه دانشگاه‌ها
4,000-4,300 دلار 280-300 هزار روبل 1,130 دلار 79,300 روبل 5,900 دلار 400 هزار روبل

در واقع می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب رشته و دانشگاه محل تحصیل درنظرگرفتن شهریه آن دوره است. عامل مهم بعدی رشته تحصیلی است که متقاضیان لازم است با درنظرگرفتن بازار کار و علاقه، رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به تومان

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به تومان

دقت داشته باشید که یکی از دلایل اصلی دانشجویان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به روسیه شرایط آسان‌پذیرش در رشته پزشکی و ارزان‌بودن هزینه تحصیل در روسیه نسبت به کشورهای دیگر است. لازم است بدانید که تحصیل پزشکی در روسیه ترکیبی از کیفیت بالا و قیمت به‌صرفه است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با صرف هزینه کمی یک مدرک تحصیلی با اعتبار جهانی به دست آورند.

هزینه تحصیل در روسیه در رشته پزشکی به عوامل مختلفی از جمله نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، شهر محل تحصیل، زبان تحصیل و نوع دانشگاه بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی نسبت به اروپا و آمریکا کمتر است. هزینه رشته پزشکی در روسیه به طور متوسط بین ۲۸۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار معادل ۱۴۰ میلیون الی ۳۲۰ میلیون تومان در سال برآورد می‌شود که کسری از مبلغی است که دانشجویان در کشورهای دیگر برای تحصیل در رشته پزشکی باید پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در روسیه؛ رشته داروسازی

تحصیل در رشته داروسازی (صنعت داروسازی یا فارماسی) نیز یکی از گزینه‌های محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کشور روسیه است. در واقع در این رشته دانشجویان به مطالعه و آموزش در زمینه تولید، تجویز و تحقیقات مرتبط با داروها می‌پردازند. دقت داشته باشید که دیگر رشته‌ها برای ورود به دوره داروسازی نیاز به مدرک دبیرستانی معتبر (معادل دیپلم) دارند.

همچنین نمره‌های دروس علوم پایه مثل زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی نیز ممکن است برای مهاجرت تحصیلی به روسیه بررسی شوند. برخی دوره‌های تحصیلی در روسیه به زبان روسی ارائه می‌شوند؛ بنابراین آشنایی با زبان روسی می‌تواند موردنیاز باشد. در دوره‌های انگلیسی‌زبان هم امکان دارد نیاز به مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس یا TOEFL داشته باشید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه

هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه

یکی از دلایل مهم انتخاب روسیه برای تحصیل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه است؛ البته باید گفت که هزینه تحصیل در روسیه برای رشته دندانپزشکی به زبان تحصیل دانشجویان نیز بستگی دارد. در واقع هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در روسیه 2023 می‌تواند بسته به شهر محل تحصیل، نوع دانشگاه و… متفاوت باشد.

به طول کلی هزینه تحصیل در روسیه در رشته‌های پزشکی به مقدار قابل‌توجهی کمتر از میزان هزینه تحصیل با شرایط مشابه در کشورهای اروپایی و آمریکایی است. در ادامه شهریه دانشگاه‌های روسیه که رشته دندانپزشکی را ارائه می‌دهند برای اطلاع متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه بیان شده است.

  • دانشگاه فدرال کازان: ۳۵۰ هزار تا ۵۲۰ هزار روبل
  • دانشگاه سماشکو مسکو: ۵۵۰ هزار روبل (به زبان روسی)
  • دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ: ۳۲۳ هزار روبل
  • دانشگاه پزشکی دولتی پاولوف سن‌پترزبورگ: ۳۴۰ هزار روبل
  • دانشگاه پیراگوا: ۵۰۰ هزار روبل

همان طور که ملاحظه می‌کنید مبالغ زیاد برای تحصیل در زبان انگلیسی و مبالغ کم برای تحصیل به زبان روسی است. علاوه بر این تخمین زده می‌شود هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور جهت تحصیل دندانپزشکی در روسیه از ۷ الی ۱۲ هزار دلار معادل ۳۵۰ میلیون الی ۶۰۰ میلیون تومان متفاوت باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه سماشکو روسیه

دانشگاه سماشکو (Semashsko) یک دانشگاه تخصصی دندانپزشکی در کشور روسیه است. در واقع می‌توان گفت با تحصیل در روسیه و در این دانشگاه بهترین دانشگاه را جهت تحصیل دندان‌پزشکی در روسیه انتخاب نموده‌اید درعین‌حال که شهریه بالایی نیز پرداخت نمی‌کنید. مخصوصاً در مورد پادفک این دانشگاه که بسیار ارزان است و درعین‌حال از لحاظ آموزشی بسیار سطح آموزشی بالایی دارد.

زبان تحصیل در این دانشگاه در هر دو دوره کالج و کورس اصلی به زبان‌های انگلیسی و روسی ارائه می‌شوند. هزینه تحصیل در روسیه و در کالج‌های دانشگاه سماشکو 4000 دلار است. همچنین هزینه تحصیل در روسیه در دانشگاه سماشکو برای رشته دندانپزشکی در این دانشگاه 8500 دلار است. هزینه خوابگاه این دانشگاه سالانه چیزی بین 1200-2000 دلار است. خوابگاه این دانشگاه دارای 3 ساختمان خوابگاه است و از لحاظ امکانات در سطح بالایی قرار دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه‌های دیگری مانند خوراک و پوشاک، عبور و مرور، کتاب و لوازم‌تحریر، اینترنت و… را در بر می‌گیرد. دقت داشته باشید که هزینه‌های زندگی دانشجویی در روسیه بسته به محل تحصیل دانشجویان متفاوت است. به‌عنوان‌مثال هزینه غذا و مواد غذایی برای یک نفر حدود ۱۵۰ الی ۱۸۰ دلار در ماه برای هر متقاضی مهاجرت تحصیلی به روسیه برآورد می‌شود. هزینه زندگی در روسیه تا حد زیادی به سبک زندگی افراد نیز بستگی دارد. قیمت متوسط برخی از مواد غذایی و هزینه‌های متفرقه در روسیه به شرح بیان شده در زیر است:

  • ۱ قرص نان: ۰.۵۰ دلار
  • ۱ لیتر شیر: ۰.۹۰ دلار
  • ۱ کیلوگرم گوشت: ۵.۵ دلار
  • ۱ وعده‌غذایی در رستوران: ۷ دلار
  • هزینه حمل‌ونقل ماهیانه: ۶ دلار
  • هزینه اینترنت ماهیانه: ۵ الی ۶
  • هزینه بیمه درمانی: ۹۰ الی ۳۱۰ دلار
  • هزینه خوابگاه دانشجویی: ۷ الی ۶۷ دلار
  • اجاره آپارتمان: ۲۰۰ الی ۴۸۰ دلار در ماه

جمع‌بندی

کشور روسیه با برخورداری از تعدادی از بهترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی دانشجویان تبدیل شده است. مهاجرت تحصیلی به این کشور برای دانشجویان بین‌المللی که خواستار مهاجرت تحصیلی به روسیه هستند همراه با زندگی پر از نشاط و هیجان است. هزینه تحصیل در روسیه و شهریه دانشگاه‌های روسیه با توجه امکانات تحصیلی، آزمایشگاه‌های مجهز، مراکز علمی و امکانات مطالعاتی و رفاهی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این کشور مقصد مناسبی جهت تحصیل دانشجویان ایرانی هستند که به علت شرایط سخت کنکور قادر به تحصیل در رشته موردعلاقه خود در ایران نشده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه زندگی دانشجویی در روسیه و همچنین دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment