Skip links
هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا 2024

ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای تحصیل در رشته پزشکی محسوب می‌شود. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا یکی از عوامل مهمی است که داوطلبان باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد مهاجرت به ایتالیا مدنظر قرار دهند. یکی از نکاتی که باعث جذابیت و محبوبیت ایتالیا برای تحصیل پزشکی است را می‌توان، شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا دانست. البته اخذ پذیرش برای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور کمی چالش‌برانگیز است؛ زیرا این رشته از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدت‌زمان تحصیل در ایتالیا برای رشته پزشکی نزدیک به ۶ سال بوده که پس از آن، دانشجو ملزم به شرکت در دوره‌های آموزش بالینی حداقل ۶ماهه است. پس از گذراندن این دوره‌ها دانشجو می‌تواند اقدام به اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت حرفه‌ای کند. علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در ایتالیا ملزم به شرکت و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی بین‌المللی پزشکی IMAT هستند.

در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل با بررسی شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا و هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا، اطلاعات جامعی در مورد تحصیل پزشکی در این کشور در سال 2024 ارائه می‌دهیم.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

ایتالیا از گذشته به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب بین‌المللی برای گردشگری و تجارت شناخته شده است. امروزه باتوجه‌به هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا، اهمیت آن به‌عنوان مقصدی برای مهاجرت و تحصیل نیز دوچندان شده است. ایتالیا یکی از مراکز مهم آموزش پزشکی در دنیا به شمار می‌رود. دانشگاه‌های پزشکی این کشور دارای برنامه‌های تحصیلی باکیفیت و استانداردهای بالایی هستند و فارغ‌التحصیلان آن‌ها به دلیل برخورداری از آموزش عالی و مهارت‌های حرفه‌ای قوی، از فرصت‌های شغلی خوبی در داخل و خارج از کشور برخوردار هستند.

علاوه بر این، تحصیل پزشکی در ایتالیا فرصت مناسبی را برای برقراری ارتباط با همکاران حرفه‌ای و تجربه زندگی در یک فرهنگ متفاوت فراهم می‌کند. همچنین دانشجویان می‌توانند در پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با رشته پزشکی مشارکت نموده و با فناوری‌ها و روش‌های درمانی نوین آشنا شوند. از سوی دیگر، اکثر دانشگاه‌های دولتی ایتالیا شهریه ندارند و تا حدودی هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در این دانشگاه‌ها بسیار پایین‌تر است و همچنین امکان کار دانشجویی نیز در این کشور وجود دارد.

همچنین نسبت به کشورهای اروپایی دیگر، هزینه زندگی پایین‌تری دارد که همه این موارد در کنار هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا و همچنین شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا، این کشور را به بهترین انتخاب برای تحصیل در رشته پزشکی تبدیل می‌کند.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا، برخورداری از توان مالی لازم برای پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا شامل شهریه دانشگاه و هزینه‌های جانبی است. همچنین از دیگر شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌توان به الزام برای شرکت در آزمون ورودی سالانه IMAT و کسب نمره لازم اشاره کرد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که ظرفیت پذیرش این رشته برای دانشجویان غیراروپایی هر ساله محدود است.

جالب است بدانید مصاحبه و ارائه توصیه‌نامه برای پذیرفته‌شدن در صورت قبولی در آزمون IMAT و همچنین تأثیر نداشتن معدل دیپلم در روند پذیرش از شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا محسوب نمی‌شود. به‌این‌ترتیب صرفاً کسب نمره لازم در آزمون ملاک پذیرش و از اصلی‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا است.

1. شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا

هنگام بررسی گزینه‌های مطالعاتی در خارج از کشور، ایتالیا به دلیل داشتن قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها به‌ویژه در حوزه پزشکی و همچنین مناسب‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا، یکی از مقاصد پرطرف‌دار محسوب می‌شود. در کنار توان مالی لازم برای پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا، توجه به محدوده سنی مجاز نیز حائز اهمیت است و از شرایط تحصیل در ایتالیا و رشته پزشکی محسوب می‌شود.

اگرچه اکثر دانشگاه‌های ایتالیا محدودیت سنی برای ورود به رشته پزشکی ندارند؛ اما شرایط سنی تعیین شده برای دریافت ویزای تحصیلی باید مدنظر قرار گیرد؛ بنابراین احتمال‌ پذیرش دانشگاهی در صورت بیشتر بودن نسبت به سن مجاز ممکن است وجود داشته باشد، اما صدور ویزای تحصیلی منتفی خواهد بود. به همین دلیل، رعایت بازه سنی ۱۸ تا ۲۵ سالگی برای افزایش احتمال دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا توصیه می‌شود.

2. شرایط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

علاوه بر توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا، رعایت شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا مانند شرایط سنی و داشتن حداقل‌های معدل تحصیلی نیز از جمله الزامات پذیرش محسوب می‌شود. اگرچه معدل تحصیلی تأثیر چندانی بر روند پذیرش ندارد؛ اما معدل بالاتر می‌تواند شانس پذیرش در رشته موردنظر را افزایش دهد. برخی از دانشگاه‌های ایتالیا بر اساس سیستم آموزشی انگلستان، حداقل امتیاز ۳ از ۴ را در سیستم نمره‌دهی GPA به‌عنوان شرط پذیرش در رشته‌های پزشکی در نظر می‌گیرند.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا 2024

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا شامل موارد متعددی است که متقاضی باید به آن‌ها توجه نماید. مهم‌ترین بخش هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا، شهریه دانشگاه و هزینه‌های ثابت آموزشی است که بسته به دانشگاه محل تحصیل، رشته تخصصی و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. علاوه بر شهریه، هزینه خرید کتاب و ملزومات آموزشی، هزینه آزمون‌های عملی و بالینی، پرداخت بیمه‌های پزشکی و هزینه مسکن و اقامت بخش دیگری از هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا را تشکیل می‌دهند. البته دانشجویان بین‌المللی معمولاً هزینه‌های بیشتری را متقبل می‌شوند؛ البته امکان استفاده از بورسیه تحصیل در آلمان و وام دانشجویی نیز برای کاهش بار مالی دانشجویان وجود دارد.

1. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون آزمون

تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا مستلزم شرکت و قبولی در آزمون ورودی استاندارد به نام آزمون بین‌المللی پذیرش پزشکی (IMAT) است؛ بنابراین امکان تحصیل در این رشته‌ها بدون شرکت در آزمون IMAT در هیچ‌یک از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا وجود ندارد و شرکت در این آزمون یکی از اصلی‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا محسوب می‌شود.

باوجود تمایل برخی از متقاضیان به تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی بدون آزمون، تنها راه پذیرش و ادامه تحصیل، قبولی در آزمون رقابتی IMAT است. پس از قبولی در این آزمون، متقاضیان باتوجه‌به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، رشته تحصیلی و مقطع موردنظر، ملزم به پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا که توسط دانشگاه اعلام شده است، خواهند بود. البته در برخی موارد امکان دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در ایتالیا در رشته پزشکی نیز وجود دارد.

2. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

برخلاف اغلب دانشگاه‌های دولتی اروپایی مانند آلمان و فرانسه که دروس خود را به زبان‌های محلی همچون آلمانی و فرانسوی ارائه می‌دهند، دانشگاه‌های پزشکی در ایتالیا دوره‌ها و رشته‌های متعددی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. این امر مزیت بزرگی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده تا بتوانند با صرف هزینه‌ای حدود 400 تا 4000 یورو در سال برای تحصیل در ایتالیا، مدرک پزشکی یا تخصصی خود را از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا کسب نمایند.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در مقایسه با دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان سایر کشورها که معمولاً بالای 9000 یورو در سال شهریه دریافت می‌کنند، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. دلیل این امر نیز وجود حمایت‌های مالی دولت از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا است که بار مالی کمتری را بر دوش دانشجویان قرار می‌دهد. البته دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌های بالاتری دارند.؛ بنابراین دانشجویان خارجی می‌توانند از تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا بهره‌مند شوند.

الزامات زبانی و ورودی نیز در مقایسه با مقاصد انگلیسی‌زبان ساده‌تر است. کلیه این عوامل و شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا، تحصیل در این کشور را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان خارجی تبدل کرده است. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در برخی دانشگاه‌های مشهور:

  • دانشگاه بولونیا 3000 یورو در سال
  • دانشگاه پادوا 2600 یورو در سال
  • آکادمی میلان 3900 یورو در سال
  • دانشگاه رم 1975 یورو در سال
هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا؛ تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا؛ تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

امکان تحصیل رایگان در دوره دکترای پزشکی عمومی در ایتالیا از طریق سیستم قرعه‌کشی دولتی برای دانشجویان وجود دارد. طبق این سیستم، سالانه 520 دانشجوی برگزیده بورسیه کامل تحصیلی و معیشتی برای تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا دریافت می‌کنند. باوجود اینکه شهریه دانشگاه‌ها پزشکی دولتی و هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورها پایین و مقرون‌به‌صرفه است؛ اما این بورسیه‌ها فرصتی رایگان برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های پزشکی و همچنین پوشش هزینه زندگی برای دانشجویان را فراهم می‌آورند. شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا برای دریافت این بورسیه‌ها عبارت‌اند از:

  • معدل بالا در دبیرستان
  • علاقه و استعداد درخشان در زمینه‌ی پزشکی
  • قابلیت و تمکن مالی لازم برای تأمین هزینه‌های مقدماتی و پایه زندگی شخصی در طول دوران تحصیل

بورسیه پزشکی در ایتالیا

با اینکه هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به‌طورکلی بالا نیست؛ اما در این کشور می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی مختلفی استفاده کنید. این بورسیه‌ها به شما امکان پرداخت هزینه‌هایی از 5,000 یورو به بالا را می‌دهند و به نوعی امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را برای شما فراهم می‌کنند. در ایتالیا، دو نوع بورسیه تحصیلی برای تحصیل در رشته پزشکی وجود دارد.

اولین نوع بورسیه تحصیلی از طریق دانشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود. در این حالت، دانشگاه بر اساس معیارهایی مانند رزومه و عملکرد تحصیلی متقاضیان را ارزیابی کرده و بورسیه‌ها را به دانشجویان شایسته اعطا می‌کند. این بورسیه‌ها معمولاً برای مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا مناسب هستند.

نوع دوم بورسیه، بورسیه‌های استانی با نام DUS است که به دانشجویان توسط ادارات بورسیه هر استان ایتالیا ارائه می‌شود. برای اخذ این بورسیه‌ها، معمولاً به تهیه یک انگیزه‌نامه نیاز است. این بورسیه‌ها همچنین هزینه‌های جانبی مانند مسکن و غذا را نیز پوشش می‌دهند و دریافت آن‌ها نسبت به بورسیه‌های دانشگاهی، آسان‌تر است.

جمع‌بندی

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به علت تفاوت‌های منطقه‌ای کاملاً متغیر است؛ اما به طور معمول، هزینه‌های تحصیل در شهرهای بزرگ مانند رم و میلان بیشتر از مناطق دیگر است. همچنین شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز بسته به دوره و مؤسسه آموزشی متفاوت است. دانشجویان برای ورود به دوره‌های پزشکی و تحصیل در ایتالیا باید آزمون ورودی موردنیاز را با موفقیت گذرانده و معیارهای دیگری مانند داشتن مدارک زبانی مورد تأیید را نیز داشته باشند.

در نتیجه، تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان در رشته پزشکی یکی از بهترین انتخاب‌ها است که باتوجه‌به کیفیت بالای آموزشی و تجربه فرهنگی منحصربه‌فرد که این کشور ارائه می‌دهد، گزینه جذابی برای ادامه تحصیل است. شما نیز در صورتی که قصد مهاجرت به ایتالیا و تحصیل در این کشور را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل پزشکی در ایتالیا و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment