Skip links
هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه یکی از عوامل مهمی است که دانشجویان باید قبل از انتخاب این کشور به‌عنوان مقصد تحصیلی مدنظر قرار دهند. هزینه تحصیل در روسیه به‌طورکلی پایین‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است؛ اما بااین‌وجود برای مهاجرت به روسیه و تحصیل در رشته پزشکی باید به هزینه زندگی دانشجویی در روسیه نیز توجه داشته باشید. باتوجه‌به این نکته که دانشگاه‌های پزشکی روسیه در بین 100 دانشگاه برتر پزشکی قرار می‌گیرند، تحصیل در رشته پزشکی در روسیه باعث شده است تا این کشور یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی شناخته شود.

علاوه بر هزینه تحصیل پزشکی در روسیه که بسیار مقرون‌به‌صرفه است، یکی دیگر از عواملی که در انتخاب روسیه برای تحصیل پزشکی تأثیرگذار است بورسیه‌هایی است که توسط دانشگاه‌های روسیه ارائه می‌شود. بهترین کالج‌های پزشکی در روسیه المپیادهایی را به طور خاص برای دانشجویان بین‌المللی به‌منظور جذب استعدادهای بیشتر و برتر برگزار می‌کنند. افرادی که در این المپیادها عملکرد خوبی دارند، توسط دانشگاه بورسیه می‌شوند و هزینه تحصیل در روسیه در رشته پزشکی برای آن‌ها کاهش می‌یابد. در ادامه این مقاله از موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل به بررسی بیشتر جزئیات هزینه تحصیل پزشکی در روسیه می‌پردازیم.

تحصیل پزشکی در روسیه

روسیه سابقه طولانی در ارائه آموزش پزشکی باکیفیت بالا دارد. علاوه بر کیفیت بالای آموزش، دانشجویان بین‌المللی نیز به دلیل تنوع فرهنگی در روسیه، به این کشور جذب می‌شوند. فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های پزشکی روسیه متنوع و متعدد است. آن‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. علاوه بر فرصت‌های شغلی فراوان در روسیه، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های پزشکی روسیه می‌توانند در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا نیز مشغول به کار شوند. تحصیلات و آموزش‌های آن‌ها توسط بیشتر کشورها به رسمیت شناخته می‌شود؛ بنابراین می‌توانند مجوزها و گواهی‌نامه‌های لازم برای طبابت در خارج از روسیه را نیز دریافت کنند.

برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در روسیه دانشجویان باید شهریه دانشگاه و هزینه‌های جانبی مربوطه را پرداخت نمایند؛ اما نکته مثبت این است که هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بسیار مناسب‌تر و اقتصادی‌تر است. کشور روسیه با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در توسعه زیرساخت‌ها و امکانات تحصیلی و همچنین مناسب‌بودن هزینه تحصیل در روسیه، توانسته است توجه بسیاری از متقاضیان خارجی رشته‌های پزشکی را به خود جلب کند.

در مجموع، تحصیل پزشکی در روسیه گزینه عالی برای دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال تحصیل باکیفیت و هزینه مناسب هستند. ترکیبی از آموزش عالی، تنوع فرهنگی و فرصت‌های شغلی متعدد، آن را به انتخابی جذاب برای علاقه‌مندان به حرفه پزشکی تبدیل کرده است.

چرا تحصیل پزشکی در روسیه را انتخاب کنیم؟

چرا تحصیل پزشکی در روسیه را انتخاب کنیم؟

تحصیل در روسیه در رشته پزشکی یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان خارجی به شمار می‌رود. دلیل اصلی این محبوبیت را می‌توان در مناسب‌بودن و پایین‌تر بودن هزینه تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی دانست. شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی دانشجویی در روسیه برای دانشجویان خارجی، قابل تأمین و مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر هزینه مناسب، کیفیت آموزش پزشکی در دانشگاه‌های معتبر روسیه در سطح بالایی قرار دارد و مدارک اعطا شده نیز از اعتبار جهانی برخوردارند. دانشجویان همچنین می‌توانند تحصیل پزشکی را به زبان روسی و یا انگلیسی انتخاب کنند.

یکی دیگر از دلایلی که باید برای مهاجرت تحصیلی به روسیه به آن توجه داشته باشید، شرایطی است که برای تحصیل پزشکی در روسیه وجود دارد. یکی از شرایط تحصیل در رشته پزشکی روسیه کسب نمره قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های روسیه است که به دو زبان روسی و انگلیسی برگزار می‌شود. برای ثبت‌نام و شرکت در این آزمون باید مدرک دیپلم 12 سال تحصیلی و یا مدرک گذراندن دوره‌های پیش پزشکی که شامل دروس زیست، شیمی، فیزیک و زبان است را داشته باشید.

روسیه برای دانشجویانی که قصد شرکت در این آزمون‌ها را دارند، دوره‌های پیش از آزمون را برگزار می‌کند تا همه دانشجویان بتوانند با کم‌ترین هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، در بهترین کالج‌های پزشکی تحصیل کنند. به همین دلیل باتوجه‌به هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، این کشور یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مهاجرت تحصیلی است.

هزینه تحصیل در روسیه

تحصیل رشته پزشکی (MBBS) در روسیه در مقایسه با دیگر کشورهای آمریکایی و اروپایی، هزینه کمتری دارد. بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی متعددی برای دانشجویان بین‌المللی توسط دولت روسیه وجود دارد که موجب کاهش هزینه تحصیل پزشکی در روسیه و به‌طورکلی هزینه تحصیل در روسیه می‌شود. علاوه بر این، هزینه زندگی دانشجویی در روسیه نیز پایین و مقرون‌به‌صرفه است. تحصیل در روسیه و پذیرش دانشجویان بین‌المللی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهم‌ترین این عوامل، زبان تحصیل است. تسلط بر زبان بومی یا انگلیسی، به درک و یادگیری دروس و ارتباطات دانشجویی کمک شایانی می‌کند.

اکثر دانشگاه‌ها پیش از پذیرش، داوطلبان را ملزم به ارائه مدرک زبان انگلیسی یا روسی یا گذراندن دوره‌های آمادگی زبانی می‌کنند. هزینه این دوره‌های پیش از دانشگاه (پادفک) به‌صورت مجزا از شهریه اصلی دانشگاه دریافت می‌شود.

البته دولت روسیه با اعطای بورسیه، هزینه تحصیل پزشکی در روسیه را کاهش داده است. به طور متوسط هزینه تحصیل در روسیه در رشته پزشکی ۶۰۰۰ دلار به بالا در سال است که در مقایسه با دیگر کشورها بسیار مناسب‌تر است. پایین‌بودن هزینه‌های تحصیلی و مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه زندگی دانشجویی در روسیه، موجب جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتری برای تحصیل پزشکی در روسیه شده است.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه یکی از گزینه‌های محبوب برای دانشجویان ایرانی است. دلایل اصلی جذابیت این کشور، شرایط نسبتاً آسان‌پذیرش در رشته پزشکی و مناسب‌بودن هزینه تحصیل در روسیه در مقایسه با سایر کشورها است. در روسیه، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از کیفیت بالای آموزش پزشکی بهره‌مند شوند و مدرکی با اعتبار جهانی کسب کنند، بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف تحصیلی داشته باشند.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه بسته به عواملی مانند نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، شهر محل تحصیل و زبان‌آموزشی، متغیر است؛ اما به‌طورکلی این هزینه‌ها پایین‌تر از اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است و در محدوده ۲۸۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار در سال قرار دارد. هزینه تحصیل در روسیه در رشته پزشکی در برترین دانشگاه‌های روسیه که برای شهریه دانشگاه باید توسط دانشجو پرداخت شود، به شرح زیر است:

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در دانشگاه لومونسف مسکو۵۲۶ هزار روبل در سال
هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه ملی سن‌پترزبورگ۴۴۶ هزار روبل در سال
هزینه تحصیل در دانشگاه فدرال کازان۳۸۴ هزار روبل در سال
هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در دانشگاه پیراگوا مسکو۵۰۰ هزار روبل در سال
هزینه تحصیل در دانشگاه پاولوف روسیه۳۳۰ هزار روبل در سال

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

علاوه بر کیفیت بالای آموزش و پایین‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، یکی دیگر از مزایای تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی، مناسب و مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه زندگی دانشجویی در روسیه است. هزینه اسکان دانشجویان در روسیه بسته به مکان زندگی یا خوابگاه، بین ۸ تا ۶۰۰ دلار در ماه در نوسان است. خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌ها و مکان‌های اقامتی ارزان بسیاری در روسیه در دسترس هستند که هر دانشجو باتوجه‌به موارد مختلف می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین گزینه باشد.

همچنین بیمه درمانی دانشجویی در روسیه حدود ۶۰ تا ۱۸۰ دلار برای دانشجویان در سال هزینه دارد. هزینه ماهانه تغذیه برای هر دانشجو حدود ۶۵ دلار در ماه تخمین زده می‌شود که البته بسته به سطح و سبک زندگی متفاوت خواهد بود. در کل باتوجه‌به هزینه‌های یاد شده، زندگی برای دانشجویان بین‌المللی در روسیه، بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است.

بورسیه‌ های تحصیلی پزشکی در روسیه

بورسیه‌ های تحصیلی پزشکی در روسیه

باوجود شهریه مناسب و پایین‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان خارجی از بورسیه و کمک‌هزینه‌های دانشجویی این رشته‌ها در روسیه بهره می‌برند. طبق آمار، در سال گذشته حدود ۱۵ هزار نفر از دانشجویان خارجی پزشکی روسیه از این بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند.

دانشجویان بورسیه شده از پرداخت شهریه و هزینه‌های اقامت معاف می‌شوند و به‌نوعی هزینه تحصیل در روسیه برای آن‌ها رایگان محسوب می‌شود. البته بسته به نوع بورسیه، ممکن است سازمان ارائه‌دهنده تنها قسمتی از هزینه‌ها (مثلاً ۸۰ تا ۹۰ درصد) را تقبل کند. بااین‌حال دانشجویان می‌توانند با پرداخت ۱۰ تا ۲۰ درصد باقی‌مانده هزینه‌ها، تحصیل خود را در روسیه با پایین‌ترین قیمت سپری کنند.

جمع‌بندی

به دلیل پایین‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، تعداد زیادی از دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور هستند. کشور روسیه باتوجه‌به هزینه‌های زندگی و تحصیل ارزان و پایین‌تر نسبت به دیگر کشورها یکی از مقصدهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. با مقایسه هزینه تحصیل در روسیه با سایر کشورهای اروپای غربی و آمریکا، می‌توان به این نتیجه رسید که تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. همچنین امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی روسیه، هزینه زندگی دانشجویی در روسیه و تحصیل در این کشور را کاهش می‌دهد.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل به شما در فرایند مهاجرت تحصیلی به‌صورت آسان و قانونی در سریع‌ترین زمان ممکن کمک می‌کند. درصورتی‌که برای تحصیل در رشته پزشکی، تحصیل در روسیه را انتخاب کرده‌اید می‌توانید با استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان ما، بهترین دانشگاه را انتخاب کنید.

Leave a comment