Skip links
هزینه تحصیل پزشکی در رومانی 2024

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی 2024

تحصیل پزشکی در رومانی به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی و امکان تحصیل در دانشگاه‎های مورد تایید، هر ساله مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع هر ساله تعداد زیادی برای تحصیل در رومانی از سفارت این کشور درخواست ویزا می‌کنند. مزایای آن امکان اشتغال در این رشته پس از فارغ‌التحصیلی در شهرهای بزرگ و اصلی رومانی با هزینه‎های پایین برای زندگی و تحصیل است. باتوجه‌به افزایش چشمگیر متقاضیان تحصیل در این کشور و مهاجرت تحصیلی به رومانی کارشناسان مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیارتان قرار می دهند.

تحصیل پزشکی در رومانی

یکی از مهم‌ترین رشته‎های تحصیلی در کشور رومانی رشته‎های مرتبط با علوم پزشکی است. مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی و قرار گرفتن دو دانشگاه این کشور در لیست دانشگاه‎های مورد تایید وزارت بهداشت ایران می‌تواند بر جذابیت تحصیل در رومانی بیفزاید. طول دوره پزشکی در این کشور ۶ ساله است. همچنین تحصیل دندانپزشکی در رومانی نیز به همین مدت‌زمان نیاز خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که دوره آموزش داروسازی در رومانی یک دوره ۵ ساله است. تحصیل در گروه‌های مختلف پزشکی در این کشور هزینه‌ای در حدود 5000€ تا 8000€ (یورو) را برای دانشجویان در طول یک سال تحصیلی به همراه خواهد داشت که به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا مقرون‌به‌‎صرفه محسوب می‌شود.

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی؛ تحصیل بدون آزمون ورودی

علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی، تحصیل پزشکی در رومانی بدون آزمون نیز می‌تواند جز مزایای تحصیل در رومانی باشد. تحصیل پزشکی بدون آزمون در رومانی می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای همه دانشجویانی باشد که مشتاق تحصیل بدون آزمون ورودی و سختی‌های پذیرش هستند. برای تحصیل در رشته پزشکی در رومانی باید در دانشگاهی ثبت نام نمایید که به رسمیت شناخته شده و مجاز برای صدور مدارک تحصیلی است. بااین‌حال جهت ثبت نام نیازی به قبولی در آزمون ورودی دشوار همچون آزمون ورودی ایتالیا نیست.

دقت داشته باشید که الزامات برای دسترسی به دانشکده پزشکی در رومانی در واقع اغلب باتوجه‌به دانشگاه انتخابی متفاوت است؛ بنابراین در برخی موارد لازم است در برنامه درسی خاصی آزمون دهید. برخی از دانشگاه‌ها جهت دسترسی به دانشکده پزشکی به حداقل نمره نیاز دارند؛ برای مثال دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا در بخارست، دانشگاه پزشکی و داروسازی گریگور تی پوپا و دانشگاه پزشکی و داروسازی Iuliu Haţieganu نیازی به آزمون ورودی ندارند. در عوض دانشگاه Titu Maiorescu بخارست یک آزمون ورودی برای ورود به پزشکی ارائه می‌کند.

شرایط تحصیل پزشکی در رومانی

شرایط تحصیل پزشکی در رومانی

شرایط تحصیل و مناسب‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی موجب شده که دانشجویان سراسر جهان از تحصیل در رومانی استقبال کنند. درحالی‌که دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا می‌توانند برای تحصیل پزشکی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی درخواست دهند؛ اما تنها دانشجویان اتحادیه اروپا یا EEA می‌توانند برای آزمون ورودی به زبان رومانیایی بنشینند و بورسیه تحصیلی کامل رومانیایی دریافت نمایند. نداشتن آزمون ورودی از شرایط خوب تحصیل پزشکی در این کشور است. برخی شرایط تحصیل در کشور رومانی عبارت‌اند از:

  • تسلط کافی به زبان
  • کسب نمره قبولی در آزمون ورودی
  • اخذ پذیرش از دانشگاه

برای تحصیل پزشکی در رومانی به‌عنوان یک قاعده رایج درصورتی‌که انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی زبان مادری دانشجو باشد یا درصورتی‌که تحصیلات قبلی را به زبان مربوطه انجام نداده باشد، باید یک گواهی بین‌المللی به رسمیت شناخته شده در زبان ارائه نماید. علاوه بر داشتن تمکن مالی دانشجو جهت پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در رومانی برخی از دانشگاه‎های پزشکی این کشور ممکن است نیاز به مصاحبه ورودی داشته باشند.

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی؛ ساختار برنامه تحصیل پزشکی در رومانی

به‌طورکلی دانشجویان بین‌المللی می‌توانند پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی را در رومانی به انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی بخوانند. بیشتر دانشگاه‎های پزشکی و داروسازی در این کشور دارای برنامه‌های کارشناسی به زبان انگلیسی، فرانسوی و رومانی و دوره‌های تحصیلات تکمیلی و برنامه‌های آموزشی آمادگی پزشکی هستند. ورود به رومانی واقعاً برای دانشجویان بین‌المللی ارزان خواهد بود. برخی از این هزینه‎های ارزان عبارت‌اند از:

  • محل اقامت
  • غذا
  • هزینه‎های تحصیل
  • هزینه‎های تفریحی

حتی درصورتی‌که همه این موارد را در نظر بگیریم، دانشجو نیازی نیست که بیش از 4000€ الی 7000€ (یورو) در ماه برای تحصیل در رومانی پرداخت نماید. البته باید گفت که بسته به استانداردهای زندگی هر شخص، هزینه تحصیل پزشکی در رومانی ممکن است کم و زیاد شود.

تحصیل در رومانی؛ دانشگاه های برتر در مقاطع مختلف تحصیلی در رومانی

تحصیل در رومانی؛ دانشگاه های برتر در مقاطع مختلف تحصیلی در رومانی

دانشگاه‎های رومانی نیز مانند سایر دانشگاه‎های کشورهای توسعه‌یافته اروپایی، دارای رتبه خوبی در بین دانشگاه‎های جهان هستند. از بهترین شهرهای رومانی برای تحصیل می‌توان به کلوژ ناپکا و بخارست اشاره نمود. علاوه بر اینکه رومانی دارای 110 مؤسسه آموزش عالی در زمینه‌های گوناگون چون فنی، هنری و تجربی است، بیش از 50 دانشگاه در سطح شهرهای این کشور در حال پرورش افراد هستند. طبق اعلام QS دو دانشگاه کشور رومانی توانسته‌اند در میان 100 دانشگاه برتر جهان در فهرست این مرکز، حضور داشته باشند.

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و برخی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در کشور رومانی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه دولتی شهر بخارست
  • دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست
  • Babes-Bolyai University
  • Transilvania University of Brasov
  • Alexandru Ioan Cuza University

مدارک لازم برای پذیرش دوره‌های مختلف در رومانی

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و افراد بسیاری متقاضی تحصیل در رومانی هستند. از جمله مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در مقطع لیسانس عبارت‌اند از:

  • سن بالای 17 سال با تحویل مدارک شخصی
  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه رسمی و فتوکپی
  • مدرک پیش‌دانشگاهی به همراه ترجمه رسمی و فتوکپی
  • زبان ترجمه مدارک، انگلیسی یا رومانیایی

از جمله مدارک لازم برای پذیرش دوره فوق‌لیسانس و دکترا در رومانی عبارت‌اند از:

  • رزومه و پرونده سوابق تحصیلی
  • گذرنامه با اعتبار کافی حداقل 1 سال
  • اصل و فتوکپی کارت شناسایی، شناسنامه
  • ارائه شش عدد عکس 3 در 4
  • ارائه مدرک سلامت
  • داشتن مدرک زبان موردنیاز
تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رومانی

تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رومانی

اصولاً تحصیل در اروپا با آزمون ورودی همراه است؛ اما این اتفاق در رومانی رخ نمی‌دهد. افرادی که قصد ورود به دانشگاه‏های این کشور را داشته باشند تنها با رزومه تحصیلی خود مورد سنجش قرار خواهند گرفت و معدل آن‌ها است که نشان می‌دهد آیا اجازه ورود به دانشگاه‎های این کشور و تحصیل در کشور رومانی را خواهند داشت یا خیر.

از سوی دیگر کسب نمره 6.0 در آزمون آیلتس یا مشابه آن هم برای ورود به دانشگاه‎های این کشور کفایت می‌کند؛ اما در بسیاری از موارد دانشجویان می‌توانند با نمره‌ای کمتر نیز برای ورود به دوره‌های موقت زبان در رومانی آماده شده و پس از پایان این دوره آموزشی، در کلاس‌های درس حاضر شوند.

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی در دوره کارشناسی از 2000€ تا 14000€ (یورو) متغیر است و هزینه بیشتر مربوط به رشته‎های کارگاهی و آزمایشگاهی است. در دوره کارشناسی ارشد نیز هزینه‎های تحصیل در حدود 2100€ تا 3500€ (یورو) برآورد شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله است؛ اما تحصیل مقطع کارشناسی 3 سال به طول می‌انجامد. در برخی از دانشگاه‎های رومانی تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می‌انجامد.

تحصیل در رومانی؛ دوره‌ های آموزش زبان در رومانی

علاوه بر دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها که به‌صورت رایج در تمامی کشورهای جهان وجود دارد، امکان شرکت در دوره‌های آموزش زبان هم در کشور رومانی وجود دارد. دوره‌های مختلف آموزش زبان در رومانی در ماه‌های اکتبر و جون آغاز می‌شود و هزینه مربوط به آن بین 2000€ تا 3500€ (یورو) متغیر است. دانشجویان بعد از پایان این دوره آموزشی می‌توانند در دانشگاه‎های این کشور مشغول به تحصیل شوند.

هزینه تحصیل در رومانی 2024

به‌طورکلی باید گفت که تحصیل رایگان در رومانی امکان‌پذیر نیست و دانشجویان باید سالیانه شهریه تحصیل در رومانی را پرداخت نمایند. هزینه تحصیل در این کشور و هزینه تحصیل پزشکی در رومانی بسته به ملیت دانشجویان، رشته تحصیلی و مقطع موردنظر متفاوت است. اکثر دانشگاه‌ها هزینه‌ای معادل 2000€ تا 14000€ (یورو) در سال را از افراد دریافت می‌کنند. البته باید گفت که برخی از کمک‌های مالی و کمک هزینه‎های تحصیلی نیز برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند، وجود دارد.

در جدول زیر هزینه‎های مربوط به سال تحصیلی 2024 به تفکیک ارائه شده است. دقت داشته باشید که هزینه‏های اعلام شده میانگین شهریه در دانشگاه‎های مختلف در کشور رومانی است.

رشته تحصیلی شهریه سالیانه به یورو
علوم پایه 2100€
عمران و معماری 3500€
داروسازی و دندان‌پزشکی 6000€
پزشکی 7000€
دوره ارشد مهندسی 3000€
مهاجرت تحصیلی به رومانی؛ هزینه تحصیل پزشکی در رومانی

مهاجرت تحصیلی به رومانی؛ هزینه تحصیل پزشکی در رومانی

یکی از دلایل انتخاب کشور رومانی برای تحصیل پزشکی، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی است. در واقع هزینه‎های پایین تحصیل پزشکی در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی باعث شده که افراد بسیاری متقاضی تحصیل در رومانی باشند. در زیر به هزینه تحصیل پزشکی در رومانی در سال 2024 اشاره شده است.

  • پزشکی: 7000€ (یورو) در سال
  • دندانپزشکی: 6000€ (یورو) در سال
  • داروخانه: 6000€ (یورو) در سال

دقت داشته باشید که هزینه‎های تحصیل در رشته‎های مرتبط به پزشکی در رومانی باتوجه‌به نوع رشته انتخابی، نوع دانشگاه و طول دوره تحصیل متفاوت خواهد بود. برای کمترشدن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی اکثر متقاضیان تمایل به تحصیل در دانشگاه‎های دولتی این کشور را دارند. تحصیل پزشکی در دانشگاه‎های خصوصی رومانی به نوبه خود از هزینه بالاتری برخوردار خواهد بود.

هزینه زندگی در رومانی 2024

هزینه زندگی در رومانی نیز مانند هزینه تحصیل پزشکی در رومانی بسیار پایین‌تر از کشورهای اروپایی است. برخی از هزینه‎های متوسط زندگی در این کشور برای متقاضیان تحصیل در رومانی عبارت‌اند از:

نوع هزینه مبلغ به یورو
خوراک ماهیانه 250€
هزینه حمل نقل ماهانه 14€
خوابگاه‌های دانشجویی با اجاره ماهانه 120€
اجاره آپارتمان 120 الی 300€
استودیو اقامتی 140€

به‌طورکلی دانشجویان برای تأمین هزینه‎های زندگی خود به 500€ تا 600€ (یورو) در طول یک ماه نیاز خواهند داشت؛ اما باتوجه‌به آن که به‌تازگی امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان خارجی در رومانی فراهم شده است، می‌توان با 20 ساعت کار در طول هفته بخش مهمی از هزینه‎های زندگی در این کشور را تأمین نمود.

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی؛ بورسیه های تحصیلی در رومانی

با وجود مناسب‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی، سیستم آموزش این کشور جهت حفظ و ترویج فرهنگ کشور رومانی تنها به کسانی که به زبان رومانی مشغول به تحصیل می‌شوند، بورسیه ارائه می‌دهد. متقاضیان برای اثبات توانایی زبان رومانیایی خود باید قبل از ورود به دانشگاه در آزمون‌های زبان مربوطه شرکت نمایند. بورسیه‎های اعطایی به دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور رومانی در مقاطع مختلف تحصیلی عبارت‌اند از:

  • بورسیه مقطع لیسانس: این بورسیه به دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی و دانشجویان لیسانس ارائه می‌شود که 3 تا 6 سال است.
  • مقطع فوق‌لیسانس: به دانشجویان دوره فوق‌لیسانس ارائه می‌شود که به مدت حداکثر 2 سال است.
  • بورسیه مقطع دکترا: این بورسیه به دانشجویان مقطع دکترا ارائه می‌شود که پس از دوره چهار‌ساله با ارائه پایان‌نامه دانشجو تمام می‌شود.
مزایای بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در رومانی

مزایای بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در رومانی

اتباع خارجی که به دنبال تحصیل پزشکی در رومانی هستند؛ ولی بضاعت کافی برای پوشش هزینه تحصیل پزشکی در رومانی را ندارند، می‌توانند از مزایای بورسیه دانشجویی در این کشور بهره‌مند شوند. بورسیه‎های دانشجویی در رومانی با همکاری دولت و دانشگاه‎های پزشکی این کشور به دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در رومانی تعلق می‌گیرد.

لازم به ذکر است که روند درخواست بورسیه دانشجویی رومانی نیز بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی بسیار ساده است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند جهت دریافت بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در رومانی به دانشگاه موردنظر خود در این کشور به‌صورت آنلاین درخواست دهند. از مهم‌ترین مزایای اخذ بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در رومانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی
  • اعطای کمک‌هزینه
  • اعطای تسهیلات
  • هزینه حمل‌ونقل بین‌المللی
  • بورسیه از طریق وزارت امور خارجه

معیارهای واجد شرایط بودن برای تحصیل پزشکی در رومانی

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی در رومانی باید معیارهای خاصی را برای تحصیل در کشور رومانی داشته باشید. افرادی که واجد شرایط تحصیل پزشکی در این کشور نیستند نمی‌توانند به این کشور ورود کنند و به تحصیل خود ادامه دهند. نکته قابل‌توجه در خصوص تحصیل پزشکی در رومانی این است که داوطلبان مجبور نیستند جهت MBBS رومانی در آزمون مهارت زبان شرکت کنند.

البته جای نگران نیست؛ زیرا دانشگاه‎های پزشکی رومانی معیارهای پیچیده‌ای را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی لحاظ نمی‌کنند. متقاضیان تحصیل در رومانی در رشته پزشکی علاوه بر داشتن توانایی مالی جهت پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در رومانی باید از معیارهای واجد شرایط بودن که در جدول زیر توضیح داده شده است، پیروی کنند.

معیارهای واحد شرایط بودن جهت تحصیل پزشکی در رومانی توضیحات
سن متقاضیان سن متقاضیان باید حداقل 17 سال باشد و سن متقاضی قبل از 31 دسامبر نباید از 25 سال تجاوز نماید.
نمرات الزامی متقاضیان باید معاینه 2+10 را همراه با نمره 55% تکمیل نمایند.
داشتن پیشینه علمی متقاضیان باید دارای پیشینه علمی باشند تا بتوانند در دانشگاه‎های پزشکی این کشور پذیرش شوند.
مطالعه دروس تخصصی متقاضیان تحصیل پزشکی در رومانی باید فیزیک، شیمی، انگلیسی و زیست‌شناسی را از بورد شناخته شده مطالعه نمایند.
کسب نمرات بالا نامزدهای تحصیل پزشکی در رومانی باید حداقل 45% نمرات را در این زمینه کسب نمایند.
واجد شرایط بودن در آزمون درصورتی‌که دانشجویان بین‌المللی بخواهند در این کشور تحصیل نمایند باید واجد شرایط آزمون NEET باشند.
مراحل اخذ اقامت برای تحصیل در کشور رومانی

مراحل اخذ اقامت برای تحصیل در کشور رومانی

همان‌طور که بیان شد به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی، افراد بسیاری متقاضی تحصیل در رومانی هستند. برای تحصیل در کشور رومانی افراد نیازمند اخذ ویزا هستند. این نکته حائز اهمیت است که اگر افراد از یک کشور اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکا، کانادا، کره جنوبی، ژاپن، اکثر کشورهای آمریکای لاتین، مالزی، استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور، هنگ‌کنگ، صربستان، امارات متحده عربی، مولداوی، نروژ یا سوئیس هستند برای ورود به رومانی نیازی به اخذ ویزا ندارند.

درحالی‌که دانشجویان کشورهای دیگر جهت اخذ ویزا باید نامه پذیرش خود را از دانشگاه موردنظر اخذ نموده باشند. در صورت داشتن نامه پذیرش برای فرآیند اخذ ویزا افراد 2 ماه زمان نیاز دارند. تضمین در قرارداد به این معنی که در صورت عدم موفقیت در اخذ پذیرش و ویزا هزینه قرارداد به شما عودت خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

برای اخذ ویزا و اقامت جهت تحصیل در کشور رومانی افراد باید مدارکی را ارائه کنند که این مدارک بسته به مقطع و دانشگاه متفاوت است؛ اما به‌صورت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه فرم درخواست
  • نامه پذیرش از دانشگاه موردنظر
  • قرارداد اجاره یا اجاره‌نامه در کشور رومانی یا گواهی رزرو هتل
  • گواهی پرداخت شهریه دانشگاه
  • رزرو بلیت رفت
  • ارائه گواهی پزشکی و نامه مبنی بر عدم سوءپیشینه
  • ارائه نامه تمکن مالی برای یک سال حدود حداقل 2000€ (یورو)
  • گواهی پرداخت حق بیمه اگر افراد بیشتر از 26 سال سن داشته باشند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که به دلیل مناسب‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی افراد بسیاری هر ساله متقاضی تحصیل در این کشور هستند. متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در رومانی را دارند باید سعی کنند به‌خوبی با روش درخواست در این کشور آشنا شوند. متقاضیان تحصیل در رومانی باید پرونده درخواست تهیه کنند که این پرونده شامل کلیه مدارک موردنیاز به همراه فرم درخواست تحصیل پزشکی در رومانی است.

علاوه بر این متقاضیان باید برای تحصیل پزشکی در رومانی در دفاتر بین‌المللی وزارت آموزش و جوانان یا در سفارت‌های رومانی در خارج از کشور ثبت نام نمایند. شما نیز می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرایند مهاجرت تحصیلی به رومانی با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment